اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

۱۵۰ روز زمان برای تجزیه اولین پلاستیک زیست تخریب پذیر

ما انسان‌ها به عنوان یکی از هزاران گونه‌ زیستی ساکن بر روی کره زمین آثار مخرب بی شماری را طی سال های گذشته از خود بر جای گذاشته ایم و این روزها کهبا مشکلات فراوان زیست محیطی روبه رو‌ هستیم باید به دنبال راهی برای حفاظت از محیط زیست باشیم.

به گزارش مشق صلح، زندگی مصرف گرایِ امروزه بشر مملو از رفتار های ماشینی، تکنولوژی‌های پیشرفته و نادیده گرفتن محیط زیست به عنوان مهم ترین رکن حیاتی زندگی بشر است.

یک نمونه از این مورد را می توان به استفاده از پلاستیک ها اشاره کرد، پلاستیک اصطلاحی است برای توصیف طیف وسیعی از مواد مصنوعی یا نیمه مصنوعی کهکاربرد فراوانی دارد، بر همگان آشکار است تولید و رها سازی انبوه این محصولات به آسانی قابل تجزیه نیست و سبب آسیب به حیات انسان ها می شود.

وابستگی صنایع مختلف به محصولات پتروشیمیایی و همچنین تنوع بالای محصولات در این صنعت باعث شده است که کشورهای دنیا تمرکز ویژه‌ای بر مبحث تجزیهپذیر بودن این محصولات داشته باشند، حال ما نیازمند تولید و بهره برداری محصولات جدیدی هستیم تا با به کار گیری مواد با قابلت بازیافت بیشتر و با همانکاربرد قبلی بتوانیم جایگزین مناسب تری یافته و کره زمین را پاکیزه نگه داریم.

استفاده از محصولات پلاستیکی بر پایه پتروشیمیایی نه تنها به طبیعت و جانوران بلکه به خود انسان ها نیز آسیب های بی شماری را وارد می کند، بازیافت و تجزیهپسماندهای حاصل از فعالیت های صنعتی انسان به ویژه مواد پلاستیکی نه تنها برای محیط زیست سودمند است بلکه تاثیر به سزایی بر اقتصاد نیز دارد.

بهزاد محمدی دکترای تخصصی شیمی آلی و مدرس دانشگاه علمی کاربردی قند کرج طی تحقیقات چند ساله خود توانسته است محصولی را اختراع و تولید کند کهتوانایی تجزیه در کوتاه ترین مدت زمانی را در طبیعت داشته باشد.

محمدی با اشاره به تولید محصولی جایگزین پلاستیک های امروزی گفت: بیشترین تمرکز ما طی سالیان و قرن های گذشته طبق امواج توسعه فناوری بر روی مسائلزیست محیطی است تا به دنبال راه حلی باشیم برای حفاظت هرچه بیشتر از محیط زیست و تولید محصولاتی جایگزین مواد پلاستیکی مصرفی امروزی تا با دارابودن ویژگی های نوین گام‌های مؤثری در راه حفاظت از محیط زیست برداریم.

وی ادامه داد: نتیجه تحقیقات چند ساله ما به تولید محصولی جایگزین مناسب تر برای پلاستیک های امروزی با پایه ی پتروشیمیایی رسید که میتواند با همان عملکرددر جامعه ما مورد استفاده قرار گیرد.

یک نکته حائز اهمیت در مورد پلاستیک های پترو شیمیایی که در ساختار آنها نهفته است و مهم ترین نقطه ضعف این محصولات محسوب می شود این است که پساز استفاده و رهاسازی در طبیعت به راحتی از بین نرفته و تجزیه آنها تقریباً تا هزاران سال به طول می انجامد، در این فاصله آسیب‌های بی شماری را به محیطزیست، گیاهان و جانوران وارد می کند که در نهایت این اثرات به چرخه تغذیه انسان بازگشته و زندگی انسان ها را نیز به خطر می اندازد.

محمدی در خصوص تفاوت این محصول با دیگر محصولات پایه ی پتروشیمیایی گفت: صد در صد مواد اولیه این محصول از مواد کاملا گیاهی و طبیعی است تابتواند با همان عملکرد و با همان خواص در تولید کالاهایی از جنس پلاستیک همانند کیسه های حمل کالا و ظروف یکبار مصرف مورد استفاده قرار گیرید و اگر بههر دلیل در طبیعت رها شد حداکثر تا ۱۵۰ روز تجزیه و تبدیل به کودی مناسب برای رشد گیاهان شود.

این محصول سال گذشته از فدراسیون جهانی اختراعات و نوآوری، استاندارد نوآوری را دریافت کرده که از نظر رقابتی دارای مزیت بالایی است و توانسته است درمسابقات نوآوری سوئیس و کرواسی که از طرف فدراسیون‌ جهانی اختراعات برگزار می شود در هر دوره از مسابقات مدال نقره کسب کند.

وی ابراز کرد: از دیگر ویژگی های این محصول خاصیت آنتی باکتریال است به گونه ای که مواد غذایی بسته بندی شده با این کیسه ها در مقابل میکروارگانیسمهای میکروبی و باکتریایی دارای مقاومت بیشتری هستند و به همین سبب ماندگاری مواد غذایی نیز بیشتر خواهد شد.

 محمدی با اشاره به ثبت اختراع این محصول و کسب تاییدیه های لازم از بالاترین مراجع علمی، گفت: ما در حال حاضر بعد از گذر از تاییدیه پژوهشگاه پلیمرو پتروشیمی و انجام تست های گوناگون آزمایشگاهی در مرحله جذب سرمایه هستیم تا در سریعترین زمان ممکن این محصول را به تجاری سازی و تولید انبوهبرسانیم.

رد پای میکرو پلاستیک ها در قطب جنوب

بهزاد محمدی اضافه کرد: ایده تولید این محصول سال ۹۷ با تماشای گزارشی در خصوص تاثیر انسان ها بر قطب جنوب به ذهن من خطور کرد، علیرغم تصور همگانی بر بکرو دست نخورده بودن قطب جنوب و عدم تاثیر عملیات انسانی بر روی محیط زیست منطقه اما نتیجه تحقیقات تعجب برانگیز محققین وجود میکرو پلاستیک های انسانی را در موجودات ریز دریایی اثبات کرده است.

وی توضیح داد: پلاستیک ها توانایی نفوذ به مواد غذایی را دارند و به راحتی میتوانند وارد چرخه تغذیه و بدن انسان شوند، تحقیقات اخیر دانشمندان زنگ خطری رابه صدا در آورده که از وجود ریز پلاستیک ها در شیر مادر و توانایی انتقال آن ها به نوزاد پرده برداری کرده است.

محمدی از تحقیقات متعدد خود برای ساخت محصولی با خواص کیفی کارآمد گفت و افزود: این محصول بعد از ۲۵۰ بار آزمون و خطا به نتیجه نهایی رسیده و تماممعایب و نواقص آن برطرف شده است و ما اکنون محصولی داریم با خواص کمی و کیفی بالا که قابلیت تبدیل به کالای تجاری را داراست، فرق عمده این محصول بانمونه خارجی در مواد اولیه مورد استفاده در آن است که بسیاری از موارد به صورت ترکیبی از مواد پایه پترو شیمیای و ترکیبات طبیعی استفاده شده و فقط ۳۰ تا۵۰ درصد از آن زیست تخریب پذیر است و نه همه مواد که ادعا پلاستیک زیست تخریب پذیر در آن بی پایه خواهد بود.

در آخر این نکنه حائز اهمیت است که حفاظت از محیط زیست وظیفه‌ی حیاتی و سنگینی است بر دوش همه‌ی انسان‌ها و استفاده هرچه کمتر از پلاستیک ها با پایهپتروشیمیایی مورد توجه ویژه ای است و رسالت ما در ایران نیز پاک نگه داشتن محیط زیست در نتیجه نجات حیات انسان ها و دیگر موجودات است.

✍️حدیثه ترابی

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا