خبریادداشت

ضرورت ایجاد پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران مرکزی کلانشهر کرج

به گزارش مشق صلح، مصطفی شیرینی- دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری- در طول تاریخ بشرهمواره انواع متعددی از عوامل محیطی به عنوان مخربترین بلایای طبیعی شناخته شده است. از آنجایی که درزمان وقوع بحران های ناشی از حوادث طبیعی بویژه زلزلهدر شهرها، خسارات وارد آمده عمدتاً از نوع تخریب اماکنمسکونی می باشد از این رو نیاز به مکانی جهت مدیریت یکپارچه بحران و ایجاد پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران مرکزی یکی از مسائل اساسی و مهمی است که همواره از دغدغه های برنامه ریزان و مسئولین در حوزه مدیریت بحرانمی باشد. پایگاه های پشتیبانی مدیریت بحران به ویژه درشرایط بحرانی نقش بسیار مهمی را در سازماندهی ومدیریت بحران بر عهده دارند، لذا لازم است که با بررسیدقیق و مطالعه ای جامع، مکانی مناسب برای احداث ایننوع از کاربری ها در سطح شهر کرج انتخاب گردد تا درجهت ارتقاء کارآمدی و بهره برداری از آن مؤثر واقع شود.

در حوزه مدیریت بحران، برخورداری از مکانی مجهز و مستحکم که شرایط و امکانات لازم جهت تشکیل ستاد و گردهمایی مدیران ارشد، مدیران و کــــارشـــنـاسان عمـــلیـــاتی سازمان‌های مسئول و مرتبط با موضوع را داشته باشد ضروری است، چـرا کـه کـسب اطـلاعـات گسترده و مستند، تشریک مساعی و هماهنگی فراسازمانی و فرماندهی و هدایت متمرکز عملیات توسط سازمان‌ها و نیروهای اجرایی از اصول مهم و اجتناب‌ناپذیر در مدیریت مخاطرات به شمار می‌آید.

پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران مرکزی، در واقع مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران (اتاق بحران) کلانشهر هامیباشد. مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران این امکان را فراهم می‌سازد که سامانه مدیریت حادثه به سرعت فعال شده و از بروز عملیات اشتباه، دوباره‌کاری، اختلال و تراکم نیروهای حاضر در صحنه و هدر رفتن انرژی و توان عملیاتی جلوگیری نماید. ضمن آنکه مدیران و فرماندهان تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های فعال در سامانه مدیریت شهری در خواهند یافت که فعالیت تخصصی سازمان متبوعشان باید هماهنگ با سایر سـازمـان‌ها و نـیروهـای عمـلیاتی باشد و از یک فرماندهی و مدیریت واحد پیروی گردد. با توجه به مسائلی که گفته شد، یکی از وظایف اساسی و مهم برنامه ریزان شهری و ناحیه ای، تخصیص زمین به کاربری های گوناگون شهری با توجه به نقش و کارکرد شهر، اقتصاد شهر و همچنین تاثیر عوامل متقابل کاربری ها بر یکدیگر است.

بدیهی است عدم رعایت مکان گزینی صحیح در انتخابمکانی به عنوان پایگاه پشتیبانی مدیریت بحران مرکزی، ممکن است فاجعه دیگری حتی به مراتب وخیم تر از سانحهاولیه به دنبال داشته باشد. بنابراین لزوم برنامه ریزی، مدیریت و ارائه راهکارهایی مناسب در استقرار این پایگاه ها قبل از وقوع بحران الزامی می باشد.

مکان یابی فعالیتی است که قابلیت و توانایی های یک منطقهرا از لحاظ وجود زمین مناسب و کافی و ارتباط آن با سایرکاربری‌ها و پارامترهای دیگر برای انتخاب مکانی مناسببرای کاربری خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. پیدا کردن بهترین مکان برای یک کاربری باید به گونه ای باشد که هزینه‌های دسترسی و حمل و نقل کاهش یابد و متعاقباً منفعت عمومی را در بر گیرد.

به عبارت دیگر مکان یابی سلسله عملیات و اقدامات و تمهیداتی است که در زمینه حصول از وجود شرایط و فراهم آمدن امکان اجرای یک فعالیت بوده و بر اساس آن دستیابی به هدف، نسبت به اجرای عملیات در مکان انتخاب شده اقدام می نماید و در این بین، تبعات و عوارض موضوع بررسی شده و مد نظر قرار می گیرد. مباحث تئوریکبرنامه‌ریزی مکانی ابتدا توسط دانشمندان علوم اجتماعیمطرح گردید و سپس در جغرافیا و برنامه ریزی شهریتسری یافت.

مکان یابی از جمله تحلیل های مکانی است که تأثیرفراوانی در کاهش هزینه های ایجاد و راه اندازی فعالیت های مختلف دارد .برای تعیین مکان و موقعیت بهینه پایگاه‌ پشتیبانی مدیریت بحران مرکزی معیارها و شرایطی تعریف می شود تا در فرآیند مکان یابی، جایگاه این پایگاه در بهترین محل و با بالاترین کارایی انتخاب شود.

مدیریت بحران در شهر کرج نه تنها به حفظ امنیت و سلامت جمعیت شهر کمک میکند، بلکه به پایداری اقتصادی و اجتماعی نیز منجر خواهد شد.

برنامه‌ریزی و آمادگی موثر در مواجهه با بحران‌ها از اهمیت بالاییبرخوردار است و نیاز به توجه و سرمایه‌گذاری مستمر دارد.

انتظار می رود مدیریت شهری کلانشهر کرج قبل از وقوع حادثه به فکر مکان یابی و ایجاد چنین پایگاهی جهت مدیریت یکپارچه بحران در زمان وقوع بحران زلزله و … در شهر باشد.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا