خبرخبر فوریویژهویژه سطح دویادداشت

چرا به غارتِ بیت المال حساس نیستیم

اگر حجاب قانون است و باید اجرا شود غارت بیت المال که اصول مولایمان امام علی علیه السلام است. پس چرا اهم را تشخیص نمی‌دهیم. 

به گزارش مشق صلح، حضرت علی علیه السلام در فرمانی به مالک اشتر می‌فرماید: «ثمّ تفقّد أعمالهم و ابْعَثِ العیونَ … با فرستادن مأموران مخفی مواظب کارگزاران خود باش، چنانچه یکی از آنان، دست به خیانتی زد، بدون تأخیر، خیانتکار را کیفر ده، آنگاه وی را در مقام خواری و مذلت بنشان و «داغ خیانت بر پیشانی» او بگذار و طوق رسوایی بر گردنش بیفکن!»

نامه‌های فراوانی از علی(ع) در نهج البلاغه وجود دارد که در آنها به کارگزارانش که در معرض اتهام حیف و میل بیت المال بودند، نوشته: «تو در نزد من خوار و زبون و کم ارزش و بی‌مقدار خواهی شد.» (نامه 43) و «چنان بر تو سخت می‌گیرم که در زندگی حقیر و ضعیف شوی » (نامه 20).

ماجرای گذاشتن آتش گداخته در دست برادرش عقیل برای درخواست اندکی ناچیز از بیت المال، بیش از حقش، و ماجرای برخورد با علی ابن رافع که گردن بندی از بیت المال به دخترش به امانت داده بود، نیاز به توضیح ندارد.

اینها حساسیت مولایمان امام علی علیه السلام نسبت به بیت المال است. آیا ما به عنوان پیروان آن حضرت این مقدار به بیت المال حساس هستیم یا به یک تار مو.

اگر حجاب قانون است و باید اجرا شود غارت بیت المال که اصول مولایمان امام علی علیه السلام است. پس چرا اهم را تشخیص نمی‌دهیم.

✍️میثم اشتری

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا