خبرخبر فوریدر شهرفرهنگیویژه سطح دو

هنر گفت و گو نیاز ضروری برای یک شهر مطلوب

فعال فرهنگی: گفت‌وگو در واقع یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی‌ست که هر جامعه رشد یافته و متمدنی باید داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری مشق صلح، مهتاب حاتمی گفت: از آنجایی که حکمرانی، سیاست گذاری و برنامه ریزی در شهرها بدون واسطه با معاش و زندگی روزمره شهروندان ارتباط مستقیم دارد می‌تواند خارج از قواعد، بازیها و دسته بندی های سیاسی محلی برای “گفتگو” با هدف توسعه و رشد شاخصه های زندگی مطلوب باشد. این پتانسیل ضمن نتایج مستقیم، فرصتی برای تمرین و ممارستِ “مهارت گفتگو” در ساحت بزرگتر و کلان حکمرانی است.

وی ادامه داد: گفت‌وگو در واقع یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی‌ست که هر جامعه رشد یافته و متمدنی باید داشته باشد و به دلایل گوناگون فرهنگی و تاریخی، جامعه امروز ایران بیشتر در فضای ادبیات شرطی شده و حفظیات اداره می‌شود. البته قبل از نهاد‌سازی هنر گفت‌وگو باید تفکر کردن آموخته شود و همان‌طور که می‌دانید تفکر یعنی حرکت از مجهولات و تبدیل آن به معلومات است.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: سوال مهم و کلیدی این است مجهولات جامعه امروز ایران چیست؟ چرا در سطوحی از جامعه عدم شناخت و درک متناسب با واقعیت‌های امروز بین مردم و مسئولان وجود دارد؟ نکته مهم این است گروه های مختلف شهری شامل نخبگان، مسئولان، NGO های مردمی، گروه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، هنرمندان و…می‌توانند بهترین “سرمایه اجتماعیِ گفت‌و گو برای حکمرانی بهتر در جوامع شهری باشند. این موضوع نه تنها یک مساله مهم بلکه ضرورت غیر قابل انکار برای ارتقای درجه شهروندی توامان مردم و مسئولان است.

حاتمی گفت: شطنیدن و گفتن آن‌هم در جهت هم‌فکری برای ساخت شهری بهتر می‌تواند گره گشا و میان‌بری برای برون رفت از بن بست‌ها باشد و در صورت نهادینه نشدن هنر گفت‌گو‌ در سطوح مختلف جامعه، واقعیت‌های موجود ادامه پیدا خواهد کرد! و مهم‌تر این‌که جامعه را دچار تحقیر، سرخوردگی، عدم مسولیت پذیری و در انتها به خشونت در ابعاد مختلف کشیده می‌شود.

وی یادآور شد: نهاد شوراهای اسلامی شهرها، دقیقا برای رفع این نیاز شکل گرفته است و شاید مهم ترین رسالتی که دارد همین باشد. مدیریت شهری با تکیه بر ساختار “گفتگو محور” می‌تواند به عنوان پیشقراول گفتگوهای مداوم در موضوعات مختلف شهری باشد و این ضرورت را به یک عادت همیشگی تبدیل کند. نکته کلیدی و مهم این است تضاد، تعادل می‌آفریند بر همین اساس پذیرش تفاوت‌ها و هنر گفت‌وگو می‌تواند آغاز‌گر ارتباطات موثر بین موافق با موافق و موافق با مخالف را ایجاد کند.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا