اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

کاهش ۱۲ درصدی حوادث راه‌آهن در سال ۱۴۰۲

مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از کاهش ۱۲درصدی حوادث راه‌آهن در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش مشق ‌صلح، حمید گوگوچانی امروز (چهارشنبه) در مراسم تقدیر از برترین‌های حوزه ایمنی ریلی افزود: ممانعت از سیر واگن‌های باری شیر بسته (بدون ترمز)، اعزام قطارهای کامل و نصب دوربین‌های لکوموتیوهای باری، سه اقدام اساسی انجام شده در حوزه ایمنی راه‌آهن در سال گذشته بود.

وی بیان‌داشت: این اقدامات کاهش ۱۲ درصدی حوادث راه‌آهن را در سال گذشته در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به دنبال داشت.

در این مراسم محمدحسن اسماعیلی رئیس کمیسیون عالی سوانح اظهار داشت: نداشتن حتی یک واگن شیر بسته (بدون ترمز) انقلاب بزرگی در راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود.
وی خاطرنشان کرد: ساماندهی پرداخت‌های کیلومتراژی، اعزام قطارها به صورت کامل، سایر اقداماتی بود که در نهایت کاهش سوانح را در سال ۱۴۰۲ به دنبال داشت.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: نصب دوربین‌های واگن‌ها اقدام مناسب دیگری بود که هزینه آن در برابر حوادث بسیار ناچیز است.
وی با تاکید بر لزوم تکمیل کارنامه ایمنی در همه بخش‌ها، هشدار داد:  هرچه حوادث را جزئی و بی‌اهمیت تلقی کنیم، به حادثه بزرگتر تبدیل می‌شود و از این رو باید برای همه حوادث و اتفاقات اهمیت قائل شد.

برای سال‌های طولانی به دلایل مختلف نزدیک به ٣٠ درصد از واگن‌های باری شبکه با خارج کردن سیستم ترمز واگن از مدار و به اصطلاح به صورت «شیر بسته» سیر می‌کردند که این موضوع باعث می‌شد که قطار در زمان‌هایی که باید متوقف شود با افزایش طول خط ترمز مواجه شده و دیرتر از حرکت بایستد.

تنها عامل کنترلی نیز حداقلی از نیروی ترمز بود که برای خط ترمز یک‌هزار متری در شیب ١۵ در هزار، معادل ۴١ درصد وزن واگن در نظر گرفته می‌شد که این مقدار، ضریب اطمینانی حداقلی بوده است و سهل‌انگاری‌های کوچک می‌توانست منجر به مشکلاتی بزرگ شود.
با اقدامات انجام شده در سال گذشته، به مرور در کل شبکه واگن های باری به کفش ترمز تجهیز شده و نقص‌های موجود در سیستم ترمز واگن‌ها تا حد امکان برطرف شد و با پیگیری شبانه‌روزی از ستاد و مناطق در حال حاضر تقریبا تمامی واگن ها شیر باز سیر می کنند و سیستم ترمز آنها در مدار قرار دارد.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا