اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

البرز با انبوه ساخت و ساز غیرمجاز در روستاها مواجه است

معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی البرز اظهار کرد: استان‌ البرز به دلیل همجواری با تهران و خوش آب و هوا بودن، با تقاضای جمعیتی بیش از ظرفیت در روستاهای خود مواجه است.

به گزارش مشق ‌صلح، امین کتابی نژادیان گفت: استان البرز به استناد سرشماری سال۹۵، ۲۶۲ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که این از این تعداد ۲۵۰ روستا دارای قابلیت تهیه طرح هادی است که تاکنون ۲۴۷ روستا دارای طرح هادی شده و بر این اساس درصد برخورداری روستاهای استان از تهیه طرح هادی ۹۹ درصد است.

وی افزود: همچنین در سال جاری طرح هادی ۳۲ روستا از محل اعتبارات استانی با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در دست بازنگری است. در خصوص اجرای طرح هادی از بدو تشکیل استان تاکنون در ۲۱۱ روستا، در قالب ۶۱۹ پروژه اجرای طرح شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح شامل اجرای آسفالت، پیاده‌روسازی، سنگ فرش، کانال‌های دفع آب‌های سطحی، احداث پارک و فضای سبز روستاهای استان بوده است. در مجموع ۲۱۱ پروژه اجرا شده و درصد برخورداری استان از اجرای طرح هادی حدود ۸۵ درصد بوده است.

معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن بیان کرد: در زمینه وضعیت تملک اراضی تاکنون نزدیک ۵۲۹ هکتار در ۴۶ روستای استان تملک اراضی داشته‌ایم و حدودا ۱۲۴۳ قطعه هم به مردم واگذار شده است. در مورد قیر رایگان سال گذشته، حدود ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار قیر استان بوده که در قالب ۲۴۹۸ تن قیر سهمیه‌ای در ۳۶ روستای استان اجرای عملیات قیر پاشی و آسفالت صورت گرفته است.

کتابی درباره چالش‌های پیش روی طرح‌های روستایی استان گفت: در خصوص تهیه طرح‌ها با یکسری محدودیت‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم مثل پاسخ به استعلامات که گاها توسط برخی از دستگاه‌ها با تاخیر انجام می‌شود. همچنین موضوع خواسته‌های مردم در برابر مقررات و دستورالعمل‌ها هم مطرح است. استان‌ البرز به دلیل همجواری با استان تهران و خوش آب و هوا بودن با تقاضا و جاذبه جمعیت بیش از ظرفیت و نیاز در روستاهای خود مواجه است.

وی ادامه داد: از طرفی با کمبود اراضی ملی مواجه هستیم و مردم هم در مناطق خوش آب و هوا خواهان مسکن یا زمین هستند. در حالی که این با قوانین بالادستی قابل اجابت نیست و تبعات خود را به دنبال داشته و قوانین هم به اعضای کمیته تصویب، اجازه این کار را نمی‌دهد. در واقع یکی از عمده مشکلات در استان تامین اراضی است.

معاون توسعه و عمران روستایی بنیاد مسکن البرز یادآور شد: یکی از مشکلات طرح هادی موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز انبوه در استان است. چون این ساخت و سازها را نمی‌توانیم الحاق کنیم، از طرفی هم دولت نمی‌تواند به ساخت و سازهای غیر مجاز خدماتی بدهد.

کتابی ادامه داد: این مالکان متقاضی الحاق به محدوده هستند اما چون مرتکب تخلف هستند، باید یک پروسه قانونی را طی کنند و این پروسه چون هزینه بر و طولانی است، مالکان به دنبال آن نمی‌روند و نمی‌توانند به طرح الحاق شوند. این یکی از چالش‌هایی است که ما با مردم داریم. با وجود اتمام چند طرح هادی اما دو منطقه شهرک جهان ویلا و اعتماد الدوله به دلیل اینکه ساخت و ساز زیاد و بدون مجوز در این مناطق صورت گرفته، در حال توقف طرح هستند.

وی در خصوص اولویت توسعه معابر روستایی گفت: در روستاها و معابر اصلی، معابری که کاربری عمومی دارند، معابری که در آن مسجد و مدرسه قرار دارد و نیز ورودی و خروجی روستاها از اولویت بنیاد در توسعه معابر روستایی است. همچنین اولویت با مناطقی است که معیشت و جاذبه روستایی داشته و یا مثل اشتهارد و نظرآباد جزو مناطق محروم هستند، بنابراین باید اعتبارات طوری را توزیع کنیم که این روستاها و مردم آن بیشترین بهره را از این اقدامات ببرند.

کتابی درباره صدور اسناد روستایی گفت: بنیاد مسکن با همکاری اداره ثبت برای روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر صدور سند می‌کند که تاکنون بالغ بر ۲۳ هزار جلد اسناد روستایی صادر شده است.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا