اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

عینکِ دولتی را از چشمان خود بردارید

محمد مهدی سالاری مشاور وزیر صمت و رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشوردر پنجمین نشست هم اندیشی فعالان دریایی کشور گفت: ما عادت کرده‌ایم از عینک ِ‌دولتی برای پیش برد اهداف خود به همه چیز نگاه کنیم که این عادت مغایر با رهنمود‌های مقام‌ معظم رهبری است.

به گزارش مشقصلح، پنجمین نشست هم اندیشی فعالان دریایی کشور با موضوع کسب و کارهای دریایی، چالش‌ها و ظرفیت‌ ها روز چهارشنبه ۲۴ آبان‌ ماه باحضور تعداد کثیری از فعالان حوزه دریا و پیشکسوتان صنایع آبی به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی پیام برگزار شد.

محمد مهدی سالاری مشاور وزیر صمت و رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در این نشست ضمن اشاره به سیاست های کلی توسعه دریا محور که هفته گذشته با بررسی های مجمع تشخیص مصلحتنهایی و توسط رهبر ابلاغ شد، گفت: بلافاصله بعد از ابلاغ این سند، ما جهت گیری و برنامه ریزی خود رامطابق این سند تنظیم کرده تا با بهره گیری از توانمندی فعالین حوزه دریا این موضوع را هرچه سریع تر پیش ببریم.

وی ادامه داد: از ابتدای شروع کار بنده در این حوزه یکی از اهداف خود را اتکا به توانمندی فعالین حوزه دریا و استفاده از تجربیات و راهنمایی پیشکسوتان این صنعت در پیش برد اهداف این خود قرار دادم تا فصل جدیدی از اقتصاد دریا را در کشورمان با کمک یکدیگر رقم بزنیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور گفت:چند قرار کلیدی در این سند وجود دارد که بدون اتکا به توان علمی فعالین دریا نمی توان ایناهداف را پیش برد.

وی اشاره کرد: اگر همچون گذشته با مدل های پیشین که به شدت تفکر دولتی و برنامه های برآمده از*بروکراسی های دولتی در آن موج می زند بخواهیم اهداف خود را پیش ببریم قطعا به موفقیت دست نخواهیم یافت.

بروکراسی یک‌ نوع سیستم حکمرانی است که سازوکار آن با سازماندهی سلسله‌مراتبی مقامات، قوانین و رویه‌های سختگیرانه و تقسیم کار مشخص می‌شود.

سالاری با اشاره به موضوع کسب جایگاه جهانی و رتبه اول منطقه در دریا که ذکر شده در این سند است، گفت:ما رقبای بسیار جدی ای در منطقه داریم که متاسفانه از بعضی از آنها بسیار عقب افتاده ایم به طور مثال در پاکستان، عمارت، عمان و عراق با ورود بزرگان دنیا در این حوزه شاهد اتفاقات شکرف و جدیدی هستیم، با وجود این دست از رقبا بناست در این سیاست رتبه اول منطقه را کسب کنیم که این مهم نیازمند تلاش شبانه روزی همکاران ما است.

وی افزود: در فراز دیگیری از این سیاست به همکاری با همسایگان و سایر کشور های خارجی اشاره شده و ایجاد قطب های پیشران‌ در سواحل و جزایر راخواستار شده است، که ما باید برای دست یابی به این اهداف تمرکز خود را اتکا به تجربه پیشکسوتان، توان داخلی، بخش خصوصی و … قرار دهیم.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور اضافه کرد: برنامه ما در شورای عالی صنایع دریایی راه اندازی ۱۰ الی ۱۲ کار گروه تخصصی در حوزه هایکسب و کار دریایی و صنایع دریا است تا بتوانیم از همه ظرفیت های قانونی و اختیارات داده شده به خوبی استفاده کنیم، به طور مثال در کشورمان قریب به صد بندر کوچک و بزرگ وجود دارد که متاسفانه بعضی از این بنادر تنها با یک سازه موج شکن رها شده، برخی در حوزه شیلات با حداقل ظرفیت توان خود در حال کارهستند.

سالاری در اخر گفت: ما دستان همراهان و همکاران خود را به گرمی در شورای عالی صنایع دریایی می فشاریم و اماده همکاری و استفاده از حضور فعال این عزیزان در راستای تحقق برنامه جامع سند سیاست کلی که توسط رهبر انقلاب ابلاغ شده است هستیم تا با تکیه بر تجربه، دیدگاه، فکر، آسیب شناسی و دانش این عزیزان در زمینه های مختلف صنایع دریایی شاهد اتفاقات نیکی در این عرصه باشیم.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا