اقلیمخبرخبر فوریویژه سطح دو

آینده روابط تهران ـ وین به اراده اتریش بستگی دارد

سفیر ایران در اتریش گفت که ایران برای بازگشت به دورانی که روابط بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف با اتریش داشت، آمادگی دارد اما این مساله به اراده اتریش برمی‌گردد.

به گزارش مشق صلح، عباس باقرپور درباره رفع تنش و اختلافات میان ایران و اروپا بر سر جنگ اوکراین و حواشی آن گفت که “گفت‌وگو” تنها راه‌حل سوءتفاهم‌ها بر سر مساله اوکراین و ادعاهای مطرح شده علیه ایران است.

وی خاطرنشان کرد که ایران و اروپا ظرفیت‌ و منابع زیادی هم‌زمان برای “همکاری” و “تقابل” دارند اما باید دید در آینده نزدیک آنها کدام راه را انتخاب می‌کنند؛ تقابل یا تعامل.

عباس باقرپور با بیان اینکه در فهرست تعامل ایران با کشورهای اروپایی، اتریش به طور تاریخی همواره روابط دوستانه‌ای با ایران داشته است گفت: روابط دو کشور همواره یک سیر مثبت و سازنده داشته و روابط تاریخی ما بر اساس مستنداتی که وجود دارد به ۵۰۰ و بلکه تا ۷۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه امسال، یکصد و شصت و پنجمین سال برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور است افزود: اساتید اعزامی برای دارالفنون و پل ورسک، از جمله یادگارهای اتریشی‌ها در ایران است و این‌ همکاری‌ها سرمایه‌هایی است که در دوران سخت به تعامل میان دو کشور کمک می‌کند. بعد از انقلاب، اولین وزیر خارجه غربی که به ایران ‌آمد از اتریش بود و در بحث تحریم‌ها هم معمولا اتریش آخرین کشوری است که به بلوک تحریم‌ها پیوسته و اولین کشوری است که به صف گشایش‌ها و رفع تحریم‌ها پیوسته است. آقای فیشر رئیس جمهور وقت اتریش، بعد از توافق برجام و قبل از اجرایی شدن آن در شهریور ۱۳۹۴ در راس هیات بزرگ سیاسی، اقتصادی به ایران آمد و بعد از آن، شاهد سفر رییس‌جمهور وقت ایران به اتریش در تیرماه ۹۷ بودیم. در اسفند ۱۳۹۸ وزیر خارجه اتریش به تهران سفر کرد و روز دوم فروردین ماه سال جاری نیز وزیران خارجه دو کشور یک گفت‌وگوی تلفنی جامع، سازنده و شفاف داشتند.

سفیر ایران با بیان اینکه ارتباطات دو کشور همیشه با وجود مشکلات سیاسی و بین‌المللی از یک سطح و کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده است، گفت: نگاه مثبت ایران و اتریش به هم همیشه وجود داشته، در حالی که این نگاه مثبت به ایران در برخی دیگر از کشورها وجود ندارد. مردم و مقامات ایران و اتریش همواره به هم نگاه مثبت داشتند؛ شاید به همین دلیل است که شاهد حضور جامعه فرهیخته ایرانی در اتریش برای سال‌های طولانی و از سویی احترام اتریش به آنها هستیم. حدود دو هزار پزشک ایرانی در اتریش داریم که این حضور بسیار قابل توجه است.

وی در خصوص سیر صعودی مهاجرت ایرانی‌ها به کشورهای مختلف و تاثیر آن بر افزایش جمعیت ایرانی‌ها در اتریش گفت: سیر مهاجرت به اتریش همواره یک‌نواخت بوده و چندان نوسان نداشته است. اساتید بنام دانشگاه، پزشکان متخصص و مشهور و تجار خوشنام زیادی در اتریش داریم که حتی از مقامات عالی اتریش مدال افتخار گرفته‌اند و این‌ها ظرفیت خوبی در تعامل و استحکام روابط دو کشور است.

باقرپور درباره نقش اتریش در مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: اتریش در سطحی بسیار خوب زمینه‌های لازم را برای دستیابی طرف‌ها به توافق انجام داد و هم‌چنین در مذاکرات احیای برجام هم بسیار کمک‌کننده بودند. اتریش همیشه بر ضرورت توافق تاکید کرده است و در این راستا نیز تلاش بسیاری انجام داد. برآیند کلی من از میزبانی اتریشی‌ها در مذاکرات هسته‌ای چه در دوره قبل،‌ چه در دوره جدید این است که همکاری بسیار خوبی برای به نتیجه رسیدن برجام با همه سختی‌ها و گرفتاری‌هایی که داشت و نیز مخالفانی که این مذاکرات و توافق از جمله در بین کشورهای منطقه و رژیم اسراییل داشته است، انجام دادند. به عنوان مثال با وجود اینکه صدور روادید اتریش و کشورهای اروپایی‌ به طور کلی فرایند پیچیده‌ای دارد اما در این روند حتی در ساعات غیر اداری و در روزهای تعطیل هم روادید مورد نظر صادر می‌شد و این نشان از همکاری بسیار خوب اتریشی‌ها دارد. البته معتقدیم اتریش برنامه و دستور کار مشخصی در این راستا نیز دارد و آن این است که می‌خواهد وین را به مرکز بین‌المللی گفت‌وگوها تبدیل کند.

سفیر ایران در اتریش در ادامه با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها یکی از عوامل مهمی بود که روابط تجاری و بازرگانی دو کشور را دچار سیر نزولی ناخوشایند کرد، گفت: این اتفاق و نتیجه آن، به ضرر شرکت‌های اتریشی و روابط دو جانبه بود اما با وجود این مسایل، تعاملات ما برقرار بوده است. در حوزه اقتصادی در اوج کرونا دهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اتریش را به صورت مجازی برگزار کردیم و نقشه راه روابط دو کشور را تمدید و کارگروه‌های شش گانه‌اش را همچنان فعال نگاه داشتیم. در عین حال در روابط تجاری آن پیشرفتی را که انتظار داشتیم به خاطر تحریم‌ها و همراهی اروپا با آمریکا شاهد نیستیم.

وی عوامل دیگری از جمله جنگ اوکراین با روسیه و ادعاهای مطرح شده درباره مشارکت ایران در این جنگ، تحولات سیاسی داخلی ایران و مداخله کشورهای اروپایی در این تحولات را در کاهش روابط با اتریش موثر دانست و افزود: در حال حاضر ارتباطات ایران و اتریش بد نیست اما راضی‌کننده هم نیست، در حالی که دو کشور ظرفیت بیشتری برای همکاری دارند.

باقرپور در پاسخ به اینکه با مشکلات سیاسی و بین‌المللی که در بالا به آن اشاره کردید، تعامل دو کشور در آینده چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد؟ گفت: آینده روابط به اراده اتریش برمی‌گردد، ایران برای بازگشت به دورانی که روابط در حوزه‌های مختلف بسیار خوب بود، آمادگی دارد.

اگر مشکل و عدم آمادگی برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام به هر دلیلی وجود دارد، از سوی ایران نیست بلکه این کشورهای اروپایی و آمریکا هستند که در این رابطه تعلل دارند.سفیر ایران در اتریش در پاسخ به اینکه اگر مساله اوکراین حل شود، امکان دارد گفت‌وگوهای مربوط به احیای برجام از سر گرفته شود؟ و کشورهای اروپایی به ویژه و به تبع آن اتحادیه اروپا موضعی‌ منطقی‌تر درباره ایران و برجام اتخاذ کنند؟ اظهار کرد: من می‌توانم از سوی ایران صحبت کنم؛ ما همین الان هم برای گفت‌وگو آماده‌ایم. اگر مشکل و عدم آمادگی برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام به هر دلیلی وجود دارد، از سوی ایران نیست بلکه این کشورهای اروپایی و آمریکا هستند که در این رابطه تعلل دارند.

وی ادامه داد: هیچ قاعده بین‌المللی، اروپا را به رعایت تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا ملزم نمی‌کند، بلکه آنها به خاطر وابستگی‌شان به آمریکا و منطق قدرت است که پیرو آمریکا در اعمال تحریم‌ها و اجرا نکردن برجام هستند. اینکه اگر مساله اوکراین حل شود، چه می‌شود و آیا تاثیری بر بازگشت طرف‌ها به مذاکرات برجامی خواهد داشت، پیش‌بینی سختی است، اما به نظرم ایران و اروپا ظرفیت‌ و منابع زیادی هم‌زمان برای “همکاری” و “تقابل” دارند. معتقدم همکاری با هدف رسیدن به منفعت متقابل به سود طرفین است به شرطی که اروپا هم بخواهد با همین رویکرد برخورد کند. باید دید در آینده نزدیک آنها کدام راه را انتخاب می‌کنند؛ تقابل یا تعامل.

باقرپور در رابطه با تعامل اتریش با ایران تحت تاثیر مساله اوکراین و تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: با خود اتریش مشکل جدی در سطح روابط دو جانبه که بخواهد مانع اساسی ایجاد کند، نداریم. بخشی از کاهش تعاملات میان دو کشور، به روابط اتریش و اتحادیه اروپا برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم گفت‌وگو تنها راه‌حل سوءتفاهم‌ها بر سر مساله اوکراین و ادعاهای مطرح شده علیه ایران است. موضع صریح ما روشن است؛ ما به آنها گفتیم که مستندات‌ ادعایی‌شان را ارائه بدهند اما تا کنون این کار انجام نگرفته است. تصور من این است که نقطه عزیمت این بحث‌ها این است که اروپا بپذیرد با گفت‌وگو مشکلاتش را حل کند نه تقابل.

 

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا