اجتماعیاخبار ویژهاقلیمخبرخبر فوریدر شهرویژهویژه سطح دو

به همت آب منطقه‌ای البرز پویش نجات قطره‌ها برگزار شد

مانند سه پویش پیشین، شرکت آب منطقه‌ای استان البرز و شرکت رنگ‌سازی نیپون حامیان مالی و اجرایی پویش نجات قطره‌ها هستند.

به گزارش مشق صلح، اسمش کیان است. با آن عینکِ قاب‌مشکی، موهای چتری و لبخندش سریع خودش را در دلِ همه جا می‌کند. با قد و قامت کوتاهش وسط سالن ایستاده و شادی می‌کند و همراه با آهنگی که از سالن پخش می‌شود می‌خواند.

چند دقیقه یک بار می‌رود سمتِ مسئول موسیقی و میکروفون را برمی‌دارد. چند تا جمله می‌گوید و میکروفون را پس می‌دهد. کیان مبتلا به سندروم داون است و یکی از بچه‌های دوست‌داشتنی و مهربانِ آسایشگاه خیریه‌ی کهریزک البرز.

جزء اولین نفرهایی است که توی سالن منتظر مانده؛ برای نقاشی کردن روی دیوارها. امروز، 25 اردیبهشت 1402 چهارمین”پویش نجات قطره‌ها” مهمانِ ساختمان نیلوفرِ آسایشگاه خیریه کهریزک البرز است. قرار است بچه‌های مبتلا به اوتیسم و معلولیت جسمی و حرکتی روی دیوارها نقاشی بکشند.
مانند سه پویش پیشین، شرکت آب منطقه‌ای استان البرز و شرکت رنگ‌سازی نیپون حامیان مالی و اجرایی پویش نجات قطره‌ها هستند.

تسهیلگری شهری؛ یکی از راه‌های افزایش مشارکت شهروندی

نسترن کیوان‌پور؛ مدیر اجرایی پویش نجات قطره‌ها در خصوص استمرار این پروژه می‌گوید: «تسهیلگری شهری یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و افزایش رضایتمندی است چرا که سبب افزایش مشارکت مردم در امور محلات خود و افزایش حس تعلق آن‌ها به مکان زندگی خود می‌شود.»

او با بیان اینکه برگزاری رویدادهای فرهنگی کودک‌محور با مقیاس محلات و خُرده‌فضاهای شهری اخیرا در کشورهای خارجی بسیار رواج یافته ادامه می‌دهد: «بر این اساس تصمیم گرفتیم پویش‌ها را در همان مقیاس محلی اما گسترده‌تر برگزار کنیم و اثربخشی و استمرارِ آن‌ را در محلات در قالب برگزاری کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی پیگیری کنیم.»

برگزاری رویدادهای فرهنگی با رویکرد امید آفرینی در محلات شهری

مصطفی فراغت؛ مدیرمسئول پایگاه خبری مشق صلح و عضو تیم اجرایی پویش نجات قطره‌ها به ایجاد شادی و نشاط در جامعه و امیدآفرینی تأکید کرد و گفت: «برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی می‌تواند گام موثری برای ایجاد ارتباط میان شهروندان و افزایش همبستگی در جامعه باشد.»

او یکی از مشکلات جامعه امروز را کمبود رویدادهای کودک‌محور عنوان کرد و گفت: «شهری که برای کودکان برنامه‌ای نداشته باشد، نمی‌تواند از سطح کیفی مطلوبی برای ارائه خدمات برخوردار شود.»

فراغت پویش‌های شهری با هدف فرهنگ‌سازی و مخاطبان کودک و نوجوان را فضایی مثبت و پویا برای توسعه مهارت‌های ارتباطی این قشر و افزایش آگاهی در خصوص مسائل و چالش‌های روز جامعه دانست.

کودکان؛ بهترین جامعه هدف فرهنگ‌سازی

وحید صالحی؛ سردبیر خبرگزاری ایسنا در استان البرز و عضو تیم اجرایی پویش نجات قطره‌ها با بیان اینکه فرهنگ‌سازی شامل حوزه‌های مختلف اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی است گفت: «اگر می‌خواهیم آیندگان به محیط زیست احترام بگذارند و منابع حیاتی را حفظ کنند باید از سنین پایین کودکان را آموزش دهیم. پویش نجات قطره‌ها نیز با همین هدف مشغول به فعالیت است.»

او با تأکید بر لزوم توجه ویژه به کودکان اوتیسم نیز گفت: «این کودکان به دلیل داشتن شرایط ویژه نیاز به روش‌های خاص آموزشی دارند که در محیطی امن و شرایطی مطلوب بتوان آن‌ها را به ارتباط گرفتن تشویق و ترغیب کرد.»
صالحی انجام نقاشی دیواری را یکی از راه‌های خلاق آموزشی به کودکان متبلا به اوتیسم عنوان کرد و گفت: «این پویش برای تمام کودکان طراحی و اجرا می‌شود و امیدواریم که بتوانیم با حمایت‌های بیشتر، رویدادهای شاد و کودکانه‌ را به صورت مستمر در سطح استان برگزار کنیم.»

پویش نجات قطره‌ها در سال 1401 سه بار در محلات حصارک بالا و تر‌ک‌آباد با هدف فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی در مصرف آب برای کودکان برگزار و با استقبال گسترده‌ اهالی محلات کرج مواجه شد. این پویش با همت شرکت آب منطقه‌ای استان البرز، پایگاه خبری هزار و یک شهر و مشق صلح، و شرکت رنگ‌سازی نیپون برگزار می‌شود.

عکاس: نادیا پُر ماه

 

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا