اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

با متهمان ردیف اول پیر شدن پوست آشنا شوید

حفظ شادابی و نشاط پوست همواره یکی از دغدغه‌های مهم افراد است که به همین دلیل اقدام به خرید کرم‌ها، استفاده از روش‌های درمانی، جوانسازی، لیزر و... می‌کنند غافل از آنکه سبک زندگی مناسب، تاثیرگذارترین عامل در حفظ جوانی پوست است.

به گزارش مشق صلح، زمانی که عادات روزانه شما ناسالم و غلط است، هرچقدر هم از کرم‌ها و لوسیون‌های گران قیمت استفاده کنید، نمی‌توانید ظاهر پوست خود را از چین و چروک‌ها حفظ کنید.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، بر خلاف میل افراد، پیری زودرس پوست با ادامه دادن ۷ عادت غلط در زندگی روزمره، رخ خواهد داد.

_ رژیم‌های لاغری: رژیم‌های غیراستاندارد و مداوم باعث پیری زودرس پوست می‌شوند. این رژیم‌ها معمولا با پایین و بالا رفتن مداوم وزن همراه هستند. اضافه وزن باعث می‌شود پوست کشیده شود و الاستیسیتی آن کاهش یابد. از طرف دیگر کاهش وزن باعث ایجاد چین و چروک و شل شدن پوست می‌شود. مصرف بیش از حد نمک، سیب ‌زمینی سرخ کرده، قهوه و شیرینی‌جات نیز در طولانی ‌مدت به پوست آسیب می‌رساند و باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

راه‌ حل: بهترین حالت کاهش وزن، کم کردن نیم کیلو در هر هفته است.

_ نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون حفاظت از پوست، یک عامل بسیار مهم در بروز لکه‌های پوستی، چین و چروک و کاهش قابلیت ارتجاعی پوست به علاوه افتادگی پوست است. در واقع ۷۰ درصد از روند پیری پوست بستگی به میزان نوری دارد که از خورشید به طور مستقیم به پوست انتقال یافته است. تابش خورشیدی باعث شتاب در تخریب الیاف کلاژن در پوست از طریق فرایند اکسیداسیون می‌شود و پدیده‌ای به نام الاستوزیس خورشیدی ایجاد می‌شود. اکسیداسیون همچنین باعث آسیب به سلول‌های پوست شده و منجر به تقسیم غیرطبیعی این سلول‌ها می‌شود. بنابراین تابش نور خورشیدی خطر ابتلا به ضایعات بدخیم و پیش بدخیم پوست را افزایش می‌دهد و البته پوست را خشن، نارک و پر چین و چروک می‌کند.

راه حل: لازم نیست که کلا آفتاب را از زندگی خود حذف کنید فقط باید هر بار که از خانه خارج می‌شوید، یک کرم ضد آفتاب مناسب با فاکتور حفاظت در برابر خورشید حداقل ۱۵ را استفاده کنید. فراموش نکنید که نور خورشید در ساعات ۱۰ تا ۴ بعد از ظهر بیشترین آثار مخرب را دارد.

_ سیگار کشیدن: سیگار باعث چین و چروک‌های زودرس و بخصوص در مکان‌هایی از پوست می‌شود که نازک‌تر هستند؛ مانند دو طرف چشم، خطوط خنده، بالای لب فوقانی. این خطوط معمولا در افراد سیگاری نسبت به غیر سیگاری‌ها ۱۰ تا ۱۵ سال زودتر ظاهر می‌شود. بروز این تغییرات پوستی به این دلیل است که در میان افراد سیگاری سطح ویتامین ث بدن کاهش می‌یابد. ویتامین ث جزء کلیدی تولید الیاف کلاژن است که مسئول حفظ جوانی و سلامت پوست هستند.

راه حل: اگر شما یک فرد سیگاری هستید، می‌توانید از پزشک خود در مورد راه‌های ترک سیگار مشورت بگیرید. می‌توانید از مطالب آموزشی موجود در اینترنت و کتاب‌های مربوط به ترک سیگار هم استفاده کنید.

_ استرس: استرس عاطفی طولانی مدت باعث ترشح زیاد هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شود. این هورمون‌ها روند پیری را با سرکوب سنتز طبیعی بافت همبند، چاقی صورت و آسیب به تراکم استخوانی بیشتر می‌کنند.

راه حل: برای کاهش استرس می‌توانید از یک مشاور روانشناس کمک بگیرید یا ورزش را به فهرست کارهای روزانه‌تان اضافه کنید. مدیتیشن و انجام کارهای مورد علاقه‌تان نیز تاثیر بسزایی روی استرس می‌گذارند.

_ کمبود خواب: کمبود خواب به سلول‌های پوستی فشار می‌آورد و تولید سلول‌های جدید را مختل می‌کند. از طرفی باعث استرس می‌شود و کل سیستم بدن را به هم می‌ریزد در نتیجه دور چشمان‌تان تیره شده و روز به روز چروک‌ها عمیق‌تر می‌شوند.

راه حل: هرشب بین ۷ تا ۸ ساعت خواب مداوم داشته باشید و از خوابیدن هنگام روز خودداری کنید.

_ رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های ساده: رژیم غذایی غنی از قندهای ساده و شیرینی باعث می‌شود بافت همبند پوست سفت و سخت شود و قابلیت ارتجاعی خود را از دست دهد. از سوی دیگر پروتئین کامل برای تولید ساختارهای پروتئینی که برای ظاهر پوست حیاتی هستند، مانند اسید هیالورونیک، کلاژن و فیبرهای آلاستین مهم است.

راه حل: برای حفظ شادابی پوست‌تان از همین الان به سراغ منابع پروتئین کامل به خصوص لبنیات و گوشت‌های کم چرب، تخم مرغ، آجیل فاقد نمک، سویا و غذاهای دریایی بروید.

_ رژیم غذایی کم میوه و کم سبزی: میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند. از طرفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار، بیماری‌های مزمن، آلودگی هوا و … فرد را در معرض آسیب‌های اکسیداسیون قرار می‌دهد. آنتی اکسیدان‌های محلول در رژیم غذایی مانند لیکوپن، لوتئین، بتاکاروتن، و سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات تا حد زیادی فرایند آسیب‌های اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.

راه حل: سراغ میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین ث بروید که برای تولید کلاژن ضروری است. انواع توت‌ها سرشار از این ویتامین هستند.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا