اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

تصویب لایحه بودجه در دولت

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ به عنوان مهمترین سند مالی و حقوقی سالانه دولت به تازگی در هیات وزیران به تصویب رسیده است که معاون حقوقی رئیس جمهور درباره وظایف این معاونت در تدوین این لایحه می گوید، اصل کار ما نگاه حقوقی به همه متونی است که در دولت تصویب می شود و در بررسی لایحه بودجه نیز نظرات اعمال شد.

به گزارش مشق صلح، محمد دهقان درباره نگاه حقوقی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در بررسی لایحه قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور که در ۱۸ نشست فوق العاده و در سه شیفت با حضور رئیس جمهور پایان یافته است، گفت: تمام احکامی که چه در لایحه بودجه یا لایحه تنظیم مقررات مالی دولت (۳) موسوم به احکام دائمی بررسی می‌شود، خود یا کارشناسان و معاونان معاونت حقوقی حضور یافته و کمک می‌کنند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد که اما درباره محتوای بودجه سازمان برنامه و بودجه به لحاظ تخصصی نظر می‌دهند و ما به لحاظ حقوقی مواردی را که می‌دانیم اگر تصویب شود، تعارضاتی را در بین قوانین ایجاد می‌کند و مجریان را در آینده دچار سردرگمی می‌کنند یا توسط شورای نگهابان ایراد گرفته می‌شود به آنها اعلام می‌کنیم.

دهقان این را هم گفت که اصل کار این معاونت نگاه حقوقی به همه متونی است که در دولت تصویب می‌شود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در تکمیل این بخش از اظهارات خود گفت: اکنون کار بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ پایان یافت و ما نیز نظرات حقوقی خود را اعلام کردیم به غیر یک تبصره که اختلاف نظری بین دستگاهها وجود دارد و برای رفع آن جلساتی در این زمینه برگزار و نظرات متفاوتی درباره برخی موضوعات این تبصره ارائه شده است.

دهقان درباره محتوای نشست‌های هیات دولت هم گفت: موضوعاتی که در دولت مطرح می‌شود، بخشی دغدغه‌های وزیران و اعضای کابینه است که مطالبه خود را در هیات دولت مطرح می‌کنند و رئیس جمهور در جایی که ضرورت داشته باشد، موضع می‌گیرد یا نقصی در کار و اختلافی در بین دستگاه‌ها باشد، پس از بحث و مشورت، رئیس جمهور براساس اصل ۱۳۴ قانون اساسی نظرش فصل و الخطاب خواهد بود تا اختلافات از آن طریق مرتفع شود.

وی افزود: بخش دیگری از جلسات هیات دولت به آیین‌نامه‌هایی که مربوط به قوانین مصوب مجلس است، اختصاص دارد و ما هم در همه آیین‌نامه‌ها نظر حقوقی را اعلام می‌کنیم. البته از قبل با حضور وزیران و وزارتخانه‌ها موضوع را بررسی کرده و اگر مغایریتی با قانون باشد در جلسه هیات دولت مطرح خواهد شد تا اصلاحات آن انجام شود. در مواردی هم تذکر می‌دهیم و در نهایت دولت تصمیم می‌گیرد.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا