اجتماعیاقلیمخبرخبر فوریدر شهرویژهویژه سطح دو

بالانسِ بی تدبیری روی سازه «پل دختر»

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی: عبور خودرو، استفاده از آسفالت و بتن و ایجاد فضای سبز تیشه به ریشه پل تاریخی دختر در کرج زده است.

به گزارش مشق صلح،  سید هادی احمدی روئینی در بازدید از پل دختر کرج اظهار داشت: از دوران صفوی به بعد دخالت‌ها و تغییراتی در بنای پل دختر کرج صورت گرفت که به طور کلی اشتباه و باعث تخریب این بنا شده است.

مدیرکل حفظ و احیا بناها، محوطه‌های و بافت‌های تاریخی وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: عبور خودرو از روی این پل اشتباه بوده، همچنین تغییرات اعمال شده در دوره‌های مختلف و به کارگیری آسفالت و بتن در سازه این پل را سنگین کرده است.

احمدی روئینی ادامه داد: اقدامات دیگری مثل ایجاد فضای سبز در مجاورت سازه نیز منجر به ایجاد رطوبت در دیواره ها شده و فرسودگی بنا را تشدید کرده است. به طور کلی تصمیم های اشتباهی که در دوره‌های زمانی مختلف گرفته شده باعث تخریب پل شده است.

وی با اشاره به اینکه مرمت این پل حداقل یک سال زمان می برد، تأکید کرد: این پل بخشی از شهر است و شهرداری باید در مورد هزینه‌ها کمک و در این زمینه تعهدی هم داشته است. همچنین از اعتبارات وزارتخانه و از محل اعتبارات استانی میراث فرهنگی برای مرمت پل استفاده می‌شود؛ البته وقف نامه ای هم موجود است نشان می‌دهد برای هزینه‌های پل موقوفه‌هایی وجود دارد که با اوقاف در این مورد صحبت شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه  ۴ تا ۵ میلیارد تومان برای مرمت پل دختر کرج نیاز است، گفت: البته میراث‌فرهنگی به تنهایی قادر به انجام مرمت آن نیست، ضمن آنکه شهرداری ابتدا باید فضای سبز و رطوبت ایجاد شده در بدنه پل را مدیریت کند.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا