اقلیمخبرخبر فوریسیاسیویژهویژه سطح دو

نان، دارو و بنزین هیچ تغییر قیمتی نمی کند

آیت الله سید ابراهیم رییسی امشب در ششمین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم از اهمیت گفت و گو با مردم و با مردم بودن برای دولت سخن گفت.

به گزارش مشق صلح، رئیس جمهور، اظهار کرد: من همواره سعی کرده ام با مردم ارتباطم را حفظ کنم،  حتی در دوره ای که در قوه قضاییه بودم.

وی یادآورشد: نفس ارتباط با مردم برکات بسیار زیادی دارد و مسئول را در جریان مسایل از زبان مردم قرار می دهد. گزارش هایی هم برای من می آید ولی شنیدن کی بود مانند دیدن. وقتی در بین مردمی می رویم ، مسایل دقیق تر شناخته می شود پس تاکید من این است که مسئولان دولت با مردم در ارتباط باشند.

دولت تمام مبالغ مربوط به ارز ترجیحی را خرج کرده بود

وی درباره سیاست دولت در زمینه اصلاح و عادلانه  کردن نظام یارانه ها ادامه داد: در سوم شهریور۱۴۰۰ که دولت کار خود را آغاز کرد، در بودجه مبلغی برای ارز ترجیحی نمانده بود و  دولت قبل آن را مصرف کرده بود. مجلس به فوریت به لایحه ما برای درخواست ارز ترجیحی پاسخ نداد. ما مقدمات کار را برای اجرای نظام عادلانه سازی یارانه ها مهیا ندیدیم و با اجازه رهبری از سال۱۴۰۰ عبور کردیم و بعد ماه رمضان کار را شروع کردیم.

از ارز ترجیحی استفاده نادرست می شد

رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه ارز ترجیحی در قانون بودجه ۱۴۰۱مثل گذشته وجود نداشت،  افزود: از ارز ترجیحی استفاده نادرست می شد و بخشی از آن حتما در سفره مردم نمی رفت و دست دلال ها و رانت خواران بود. این ارز سمت واردات می رفت نه تولید. ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی را بیشتر می کرد. حتی کالاهایی که ارز ترجیحی گرفته بودند بین۲۰۰ تا۳۰۰ درصد گران شده بودند. یعنی ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده بود.
وی افزود: قبل از شروع کار دولت سیزدهم، دولت قبل گزارش داده بود که قیمت کالاهای اساسی ۶۵ درصد افزایش خواهد یافت. این قضیه به قبل جنگ اوکراین باز می گردد. الان شرایط تورمی جهان خاص است. جنگ اوکراین هم مزید علت شد. از سویی شاهد قاچاق کالاها به کشورهای همسایه بودیم.

کشور را با کسری بودجه۰ ۴۸هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم

رییس جمهور درباره گرانی کالاها گفت: الان تورم، مشکل جهانی است. قیمت سوخت در ایران تغییر نکرده و برنامه ای هم نداریم، اما در دنیا قیمت سوخت چند برابر شده است. ما کشور را با کسری بودجه۰ ۴۸هزار میلیارد تومانی و تورم ۶۰ درصد تحویل گرفتیم و با رشد پایه پولی مواجه بودیم. اگر این وضعیت ادامه می یافت، تورم کشور بیشتر می شد پس ما وارد اصلاح اقتصادی شدیم که هم الزام قانونی بود و هم لازم بود.

اصلاح اقتصادی قبل دولت ما باید انجام می شد

وی تاکید کرد: اصلاح اقتصادی قبل دولت ما باید انجام می شد تا هزینه کمتری داشت. برای ما روشن بود اصلاح اقتصادی هزینه دارد اما هزینه امسال کمتر از سال آینده است. اصلاح اقتصادی با اقناع جامعه و اجماع مسئولان اجرا شد. من باید صمیمانه از مردم تشکر کنم که با دولت همراهی کرده و دشمن را ناکام گذاشتند. دشمن می خواست مردم را به صحنه بیاورد اما ما همراهی مردم با دولت را دیدیم.

رییسی خاطر نشان کرد: سعی کردیم اقدامات تورمی نکنیم مثلا پایه پولی را بالا نبرده و از بانک مرکزی استقراض نکنیم. بانک ها باید کنترل شوند که پایه پولی را افزایش ندهند. سه ماهه اخر۱۴۰۰ سیر تورم نزولی شد. در واقع دولت هزینه های خود را کنترل کرد و در بازار ثبات ایجاد کرد.

وی افزود: آثار تورم بخاطر اجرای اصلاح اقتصادی از بین می رود اما تورم ناشی از افزایش پایه پولی از بین نمی رود. زمان طولانی نمی برد که آثار تورمی اصلاح اقتصادی از بین برود.

اتحادیه های صنفی باید با مردم سخن بگویند

رییس جمهور با تاکید بر اینکه دلیل گران شدن کالاها برای مردم روشن شود، خاطر نشان کرد: اتحادیه های صنفی باید با مردم سخن بگویند و تبیین کنند کالا چرا گران شده است، مثلا وقتی طبق قانون وقتی حقوق گمرکی افزایش یافت، قیمت کالاها بیشتر می شود اما لایحه تهیه کرده ایم که برخی افزایش ها سال بعد انجام شود تا قیمت کالاها امسال افزایش نیابد.

 اصلاح اقتصادی برای جبران کسری بودجه اجرا نشد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح اقتصادی برای جبران کسری دولت است، گفت: محاسبه کنند که آیا کسری بودجه از طریق  محل یارانه ها تامین می شود یا خیر ؟در ۲۰ روز گذشته ۲۹ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق پرداخت کرده ایم. ماهی ۱۲ تا۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه دولت قبل را می پردازیم و این جز حقوق و دستمزدهاست. اصلاح اقتصادی برای تامین کس ی دولت نیست. آمارها مشخص بوده و قابل محاسبه است. ما بنای شفافیت برای مردم را داریم.

رییسی درباره چگونگی مدیرت گرانی ها گفت: هر گرانی باید با دلیل باشد. مثلا مشخص است محصولات لبنی چقدر باید افزایش قیمت داشته باشد و بیش از آن نباید هرگز قیمت ها گران شود. اتحادیه های صنفی ، و سازمان حمایت از مصرف کننده باید نظارت کنند بر قیمت ها.قیمت ها باید مقطوع باشد و نباید هر ساعت قیمت ها افزایش یابد. قابل قبول نیست که کالایی که به طرح اصلاح اقتصادی ربط مستقیم و غیرمستقیم ندارد، گران شود.

تا قطعی نشدن وضعیت کالابرگ الکترونیک یارانه نقدی پرداخت می شود

وی درباره نظام پرداخت یارانه ها بیان کرد: این طرح در راستای اجرایی کردن سیاست ریشه کن کردن فقر مطلق است. ما باید بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم و نظام جدید یارانه ها گامی برای بهبود این شرایط است. ما همچنین دنبال هدایت منابع ارزی به سمت تولید و جلوگیری از واردات بی رویه هستیم. اصلاح اقتصادی یک گام ابتدایی است و ما دنبال سرمایه گذاری برای رشد اقتصادی هستیم.

وی تاکید کرد: تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند، حتما پرداخت نقدی یارانه را ادامه می دهیم.

ارز ترجیحی دارو قطع نمی شود

رییسی درباره یارانه نان و دارو گفت: ارز ترجیحی دارو قطع نمی شود. تا وقتی بیمه ها فعال نشوند و نظام منظم شکل نگیرد، یارانه ها ادامه می یابد. قیمت نان هم تغییر نمی کند تا اطمینان حاصل کنیم طرح آزمایشی دولت در برخی استان ها کارایی دارد. گزارش های خوبی از طرح آزمایشی در استان ها داریم. قیمت نان، دارو و بنزین هیچ تغییری نمی کند. اگر قرار به تغییر شد با تمهید مقدمات و توضیحات به مردم انجام می شود.

درچهار سال، چهار میلیون مسکن ساخته می شود

رییس جمهور درباره طرح دولت برای کنترل بازار اجاره مسکن گفت: کشور به سالی ۱ میلیون مسکن نیاز داشت، ولی مسکن ساخته نشد. این عقب ماندگی خود را نشان می داد. الان ساخت مسکن هم نیاز کشور است و هم قانون است و هم وعده دولت است. درچهار سال ، چهار میلیون مسکن ساخته می شود.کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است و کار در حال انجام است برخی استان ها سریعتر پیش رفته اند.
از سویی سامانه املاک باید فعال می شد که الان با سرعت انجام می شود تا خانه های خالی شناسایی شود.

وی با بیان اینکه دولت در بازار اجاره نمی‌تواند دخالت نکند که به مستاجر ظلم شود، خاطر نشان کرد: البته به موجر هم نباید ظلم شود. طرحی را به سران سه قوه بردیم که میزان اجاره بیشتر از۲۵ درصد افزایش نیابد. دستگاه قضایی هم ضمانت اجرایی طرح است.

تنش آبی قابل کنترل است

رئیس جمهور همچنین خاطر نشان کرد: مدیرت آب برق و گاز را در دولت مورد تاکید قرار دادیم، اگر مدیرت مناسبی شود، تنش آبی قابل کنترل است. امسال با کمک مردم و اولویت به مصارف خانگی و سپس تولید، طراحی جامعی شد که دولت مصرف خود را کمتر کند تا به مصارف خانگی برق بیشتری برسد. البته کمبود جدی تولید برق داریم. باید نیروگاه های متعدد را فعال می کردیم الان کار آغاز شده است تا برق صنایع بزرگ مستقل شود. کارهای زیرساختی خوبی انجام داده ایم. از کشاورزان خواسته‌ایم الگوی کشت خود را مناسب کنند که با ما همکاری کردند.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا