اجتماعیخبرخبر فوریدر شهرویژهویژه سطح دو

رقابت سرقت و مواد مخدر برای اولین بودن در البرز / مسئله محوری هدف دستگاه قضا است

رییس کل دادگستری استان البرز: سال گذشته به سه پرونده کثیرالشاکی با داران بودن ۱۵۰۰ شاکی و ۱۰۰ متهم رسیدگی صورت‌ گرفت. 

به گزارش مشق صلح، حسین فاضلی هریکندی سرقت و مواد مخدر را جرم اول و دوم استان عنوان کرد و گفت: گاهی سرقت رتبه اول را از آن خود می کند و گاهی  مواد مخدر (حمل، توزیع و نگهداری.)

وی در ادامه با اشاره به اینکه قوه قضائیه دوران تحول و تعالی خود را طی می‌کند، گفت: این دوران ویژگی‌هایی را دارد از جمله ورود مسئله محور به مسائل و مشکلات دستگاه قضایی، ساماندهی اموال تملیکی و دیگر اموال انبارها، آزادسازی بستر رودخانه‌ها و سواحل دریاها، جلوگیری از اطاله رسیدگی به پرونده‌ها، توجه به امور زندانیان و رعایت حقوق بازداشت شدگان و… از جمله مواردی است که به صورت مسئله محور و نتیجه محور توسط قوه قضائیه مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

هریکندی با اشاره به آمار پرونده‌های ورودی دستگاه قضا افزود: در حوزه عملکردی در مجموع ۸۱۱ هزار و ۳۴۵ پرونده وارد دستگاه قضایی استان از جمله شورای حل اختلاف و دادگستری شده است. ورودی سراسری پرونده (یکتا) ۳۳۴ هزار و ۶۵۳ فقره  بوده است. در واقع حدود ۶۶۹ هزار و ۳۰۶ نفر از جمعیت استان در سال گذشته به عنوان طرفین  دعوا تشکیل پرونده  قضایی داده‌اند که معادل یک پنجم جمعیت استان است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ با ۱۰۵ هزار و ۲۶ فقره پرونده ۱۵ درصد افزایش ورودی نسب به سال ۹۸ داشته ایم اما در سال ۱۴۰۰ با ۸۱ هزار و ۶۷۷ فقره پرونده‌ ۱۱ درصد افزایش ورودی نسبت به سال ۹۸ و ۴ درصد کاهش نسبت به سال ۹۹ داشته ایم.

وی یکی از ابزارهای مورد استفاده را توسعه روش های حل اختلاف به عنوان جایگزین رسیدگی به پرونده ها عنوان کرد که در سال ۹۹ شاهد ۱۶ درصد سازش و در سال ۱۴۰۰ شاهد ۳۵ درصد افزایش سازش در حل اختلافات بودیم.
وی همچنین رقم ابلاغ های الکترونیک را از ۱۱ درصد در سال ۹۵ به ۸۹ درصد در سال ۱۴۰۰ برشمرد.

رئیس کل دادگستری البرز با اشاره به اینکه البرز استانی مهاجر پذیر است و گاه سالانه به اندازه جمعیت یک شهرستان به استان اضافه می‌شود گفت: سه قرارگاه در استان برای اقدام متمرکز در موضوعات مختلف انجام شده است. از جمله اینکه برای رسیدگی به پرونده‌های خاص و مهم قرارگاه پیشگیری و مقابله با جرایم خاص تشکیل شد که پیگیری موضوعاتی چون سرقت مسلحانه و خشن، قتل، تجاوز جنسی، مزاحمت نوامیس، اخلال در نظم، پرونده های کثیر الشاکی و از این جمله در حوزه این قرارگاه بررسی می‌شود.

فاضلی هریکندی سرقت را جرم اول در استان و کشور عنوان کرد و گفت: این جرم باعث حس ناامنی اجتماعی برای مردم می‌شود و توجه خاصی به این موضوع داریم. قرارگاه پیشگیری و مقابله با سرقت نیز با همین هدف تشکیل شده است.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا