خبرخبر فوریسیاسیویژهویژه سطح دو

عوامل رشد ۸۳ درصد قیمت دارو چیست؟

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به عوامل موثر در افزایش قیمت دارو از جمله حقوق کارگران، گمرک، بسته بندی و تأمین ماده مؤثره در تعیین قیمت دارو، گفت: هزینه های بسته بندی و ماده مؤثره ۴ و ۲ برابر و هزینه دستمزدها ۳.۵ برابر شده که در نهایت باعث افزایش قیمت ۸۳ درصدی دارو شده است.

به گزارش مشق صلح، حسینعلی شهریاری در نشست علنی صبح امروز(سه شنبه، ۳۱ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون بهداشت در مورد بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج، ضمن تشکر از جامعه پزشکی، پرستاران و بهیاران و سایر گروه های پزشکی برای ارائه خدمات گفت: امروز در فضای مجازی و در داخل و گاهی از سوی گروه های ضد انقلاب خارج از کشور، وضعیت جامعه پزشکی مورد هدف قرار گرفته و باعث ناامیدی آنها می شوند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه علیرغم قول های دو دولت اخیر، هنوز اتفاق مثبتی برای جامعه پزشکی رخ نداده و فوق العاده خاص برخی از اقشار آنها پرداخت نشده، عنوان کرد: سازمان برنامه و بودجه در این خصوص می گوید باید از درآمدهای اختصاصی استفاده شود و این یعنی حوزه سلامت را نمی شناسند.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق قانون ساختار وزارت تعاون باید برای حکمرانی مطلوب، اطلاعات موثق در دست باشد، گفت: امروز ۷ تا ۸ میلیون نفر از ایرانیان فاقد شناسنامه هستند ضمن اینکه در دولت قبل گفته شده بود که ۱۱ میلیون نفر بیمه می شوند و جشن بزرگی هم برای آن گرفتند اما اتفاقی نیفتاد چرا که منابع آن تأمین نشده بود.

شهریاری در ادامه با بیان اینکه حوزه دارو تابع قوانین بازار نیست، عنوان کرد: سازمان غذا و دارو این موضوع راتعیین می کند و سازمان های بیمه گر باید آن را تأمین کنند اما متأسفانه حضور ندارند و نمی دانند چه دارویی باید تأمین شود همچنین قیمت گذاری مکمل ها که اکنون در دست سندیکاها است با دستور وزیر باید به کارگروه ها داده می شدک ه هنوز این اتفاق نیفتاده ضمن اینکه وجود داروخانه های زنجیره ای باعث ایجاد مافیای دارو شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه مسائلی همچون حقوق کارگران، گمرک، بسته بندی و تأمین ماده مؤثره در تعیین قیمت دارو موثر است، اظهار کرد: هزینه های بسته بندی و ماده مؤثره ۴ و ۲ برابر و هزینه دستمزدها ۳.۵ برابر شده که در نهایت باعث افزایش قیمت ۸۳ درصدی دارو شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه تولیدکنندگان دارو تا کنون این شرایط را تحمل کرده اند، یادآور شد: اکنون توان آنها سرریز شده و ستاد تنظیم بازار که تخصصی در این حوزه ندارد، مدیریت آن را به دست گرفته است که باید از دست آنها خارج شود، همچنین برای تأمین داروهای خاص و صعب العلاج باید صندوقی ایجاد می شد که سازمان برنامه و بودجه باید روی آن نظارت می کرد اما اجرا نشد.

شهریاری همچنین در خصوص وضعیت ارز و تأثیر آن بر تأمین دارو، خاطرنشان کرد: برنامه عملیاتی دولت در این خصوص اجرا نشد و گرفتاری ها برای مردم باقی ماند همچنین زیرساخت ها اماده نیست و ارز قابل توجهی نیز برای تأمین دارو تخصیص داده نشد. آقای رئیسی گفت جان مردم باید تأمین شود اما ما امیدی به آن نداریم.

این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در ادامه با اشاره به عوامل اجتماعی موثر در وضعیت سلامت، گفت: نقش وضعیت وزارت بهداشت در این موضوع تنها ۲۵ درصد است و بقیه نیازمند دیپلماسی کلان در حوزه سلامت است. البته وضعیت درمان بعد از انقلاب نسبت به پیش از آن، بسیار متفاوت شده و امروز بیماران از خارج از کشور به داخل برای درمان مراجعه می کنند.

وی در ادامه با اشاره به مداخله ارگان ها در حوزه سلامت عنوان کرد: گاهی کمیسیون اصل نود مجلس به این موضوع ورود پیدا می کند اما ایراد کار این حوزه به دلیل نحوه توزیع نیروهای درمانی است که در اقصی نقاط کشور متفاوت بوده و باعث ایجاد مشکل شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مطالبات بیمه ها پرداخت نشود، وضعیت افزایش قیمت ارز روز به روز به قیمت تجهیزات و پزشکی و موارد مصرفی درمانی تأثیر خواهد گذاشت و بحران زا می شود همچنین طبق گزارش ها ۱۱۷ هزار میلیارد تومان منابع برای مطالبات بیمه ها نیاز است که بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند.

همچنین فاطمه محمدبیگی  در خصوص گزارش کمیسیون بهداشت و درمان درباره عملکرد دستگاه های مسئول در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب الاعلاج، گفت: در موضوع بررسی عملکرد دستگاه ها در پوشش بیمه همگانی و حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج در برنامه ششم توسعه قرار بود میزان هزینه کرد از جیب مردم ۲۵ درصد باشد و ۷۵ درصد را بیمه ها پرداخت کنند اما نه تنها این موضوع محقق نشده و ساز و کار آن مشخص نیست بلکه امروز بیش از ۶۰ درصد هزینه ها را مردم پرداخت می کنند.

نماینده مردم قزوین  افزود: برخی از بیماری های خاص مانند ام اس با رشد نرخ ابتلا همراه است اما این بیماران در لیست بیماران خاص قرار ندارند، با توجه به هزینه بالای این افراد انتظار است بازنگری در لیست بیماران خاص انجام شود البته وزارت بهداشت اقداماتی را انجام داده که کافی نیست.

محمدبیگی اظهار کرد: در صورت حذف ارز ترجیحی سامانه جبران برای اصلاح قیمت ها توسط بیمه ها و با حمایت دولت باید ایجاد شود تا ساز و کار دقیق انجام و قیمت ها تثبیت شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت و سازمان برنامه و بودجه باید از حوزه سلامت حمایت بودجه ای کنند، گفت: حمایت بودجه ای برای احقاق حقوق مدافعان سلامت از طریق استخدام نیروها و تبدیل وضعیت آن ها لازم است تا این افراد طعم عدالت را در حوزه سلامت بچشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه با ارائه گزارش ناقص در این زمینه نشان داد که شناخت دقیقی از معضلات حوزه سلامت ندارد، ما برای بهبود زیرساخت های هوشمندسازی، شفاف سازی، کارآمدسازی و مردمی سازی بیمه ها و وضعیت بیماران خاص و صعب الاعلاج باید اقداماتی را انجام دهیم.

علی بابایی کارنامی در  این نشست  در تذکری با استناد به بند ۱۲ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: ابتدا باید به عنوان رئیس فراکسیون کارگری مجلس و از طرف ۴۴ میلیون خانواده بازنشسته کارگری از اقدام انقلابی، اثرگذار و نقش بی بدیل رئیس مجلس و اعضای هیات تطبیق و مقررات قوانین در مورد مصوبه شورای عالی کار مرتبط با صیانت از حقوق کارگران بازنشسته تشکر کنم.

نماینده مردم ساری افزود: همچنین باید از اقدام دولت، وزیر بهداشت و مدیرعامل بیمه سلامت تشکر کرد، اما بحث تعارض منافعی در اینجا وجود دارد، لذا از رئیس مجلس خواهش می کنم شأن ملت ایران را در نظر داشته باشید، چرا که شورایی داریم به عنوان شورای عالی بیمه که اعضا صرفاً اهداف پزشکان را دنبال می کند و منافع گروه هدف بیمه شدگان، اقشار آسیب پذیر، روستاییان را مدنظر قرار نمی دهند، لذا رئیس مجلس باید از بحث های شعاری جلوگیری کند، چرا که اعضایی که از مجلس آنجا هستند باید موضوع را پیگیری کنند نه آنکه در پشت تریبون مجلس شعار دهند. در واقع باید تصمیمات درستی بگیرند و نظارت بهتری داشته باشند، لذا از این باب به برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان تذکر می دهم.

وی ادامه داد: اگرچه پزشکان محترم هستند، اما نباید خواسته های آنها در تعارض با منافع و برعلیه بیمه شدگان، اقشار آسیب پذیر و روستاییان باشد.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا