اقلیمخبر فوریویژهویژه سطح دو

فقر سرانه آموزشی استان البرز در کشور

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان البرز گفت: استان البرز با کمبود ۵۵۰ مدرسه مواجه است، با استانداردهای کشوری فاصله بسیار دارد و از نظر وضعیت سرانه آموزشی استان سی و یکم محسوب می‌شود.

به گزارش مشق صلح، علی حجرگشت به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم عنوان کرد: آموزش و پرورش استان البرز در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ حدود ۵۲۰ هزار دانش آموز دارد و همچنین حدود ۲۵ هزار و ۶۰۰ همکار در مدارس مشغول هستند.

وی ضمن بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد دانش آموزان در مدارس حضور دارند، افزود: حدود ۲۵ ماه به علت شیوع بیماری کرونا، مدارس تقریبا به شکل نیمه تعطیل در آمد و کلاس‌ها به صورت غیر حضوری برگزار می‌شد که به دنبال آن مشکلات فراوان آموزشی و تربیتی برای دانش آموزان به وجود آمد، اما با تدبیر ستاد ملی کرونا، با تاکید رئیس جمهور و دستوالعمل آموزش و پرورش؛ مدارس در سال جدید بازگشایی شدند و تا اکنون می‌توان گفت که تقریبا تمامی دانش آموزان در مدارس حضور دارند مگر آن دسته از دانش آموزانی که به علت داشتن بیماری زمینه‌ای به تشخیص والدین خود به صورت مقطعی و با دلیل موجه در مدارس حضور ندارند.

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان البرز توضیح داد: از دوازدهم تا هجدهم اردیبهشت به مناسبت شهادت معلم بزرگ انقلاب، شهید مطهری، هفته گرامی‌داشت مقام معلم نامگذاری شده؛ برای این ایام حدود سی برنامه در سطح مناطق مختلف استان برای قدردانی از زحمات معلمان درنظر گرفته شده و در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به آمار رشد دانش آموزی در حال حاضر استان البرز با کمبود ۵۵۰ مدرسه مواجه است و با شرایط استاندارد فاصله دارد؛ شرایط استاندارد یک مدرسه اینگونه است که دانش آموزان باید صبح تا ظهر در مدرسه باشند و شیفت ظهر مدرسه فقط به کلاس‌های تقویتی و فوق برنامه اختصاص داده شود، اما متاسفانه به دلیل این کمبود بسیاری از مدارس در دو نوبت کلاس‌ها را برگزار می‌کنند.

حجرگشت ضمن اشاره به اینکه رشد جمعیت دانش آموزی از رشد مدارس پیشی گرفته است، تصریح کرد: استان البرز در سطح کشور جزء استان‌های درجه یک در زمینه مهاجرت پذیری محسوب می‌شود؛ از مهر سال تحصیلی ۱۳۹۹ در مقایسه با مهر سال ۱۴۰۰ رقمی حدود ۲۳ هزار دانش آموز به دانش آموزان استان البرز افزوده شده است که از این تعداد حدود ۲۰ هزار دانش آموز برای مدارس دولتی و ۳ هزار دانش آموز برای مدارس غیر دولتی هستند.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ مدرسه دوازده کلاسه برای ۲۰ هزار دانش آموزان جدید نیاز است، افزود: ضمن جلسات متعددی که با استاندار استان البرز برگزار شد، قرار بر این شد تا با کمک خیرین مدرسه سازدر طول چهار سال ۲۰۰ مدرسه احداث شود؛ در فاز اول احداث ۱۰۰ مدرسه در دست اقدام قرار گرفته که ساخت برخی از آنها با کمک خیرین آغاز شده، برای برخی دیگر به دنبال گرفتن زمین مناسب از شهرداری هستیم؛ بر اساس این روند امیدواریم حداقل در سال ۱۴۰۱ کلنگ احداث این مدارس زده شود .

مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان البرز اظهار کرد: حدود ۹۰ هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند و ما برای دانش آموزان غیردولتی به دنبال مدارس با کیفیت مناسب و حرفه‌ای هستیم.

وی ادامه داد: در راستای آموزش فرهنگی و تربیتی سعی ما بر این است تا در مدارس از نیروهایی استفاده کنیم که تفکر اصلی انقلاب را واقعا باور داشته باشند؛ متاسفانه شیوع بیماری کرونا آسیب‌های بسیاری به دنبال داشت و دوری دانش آموزان موجب شد تا نشود آنطور که باید در حوزه‌های پرورشی و تربیتی به دانش آموزان آموز داده شود.

حجرگشت بیان کرد: در مرحله اول واکسیناسیون کرونا دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسیناسیون شدند؛ دوز اول بیش از ۹۲ درصد، دوز دوم بالای ۸۴ درصد و دوز سوم ۵۰ درصد از دانش آموزان واکسن دریافت کرده‌اند.

وی افزود: واکسیناسیون دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول که شامل ۵ تا ۱۲ سال می‌شوند، نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد که وظیفه ما این است در راستای فرهنگ سازی اطلاع رسانی‌های لازم انجام بدهیم و هفته به هفته دانش آموزانی که بایستی واکسن دریافت کنند رصد می‌شوند و اطلاعات آنان در سامانه ثبت خواهد شد.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا