خبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

۱۴.۵ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به صادرات ۱۴.۵ میلیارد دلاری پتروشیمی در سال گذشته، گفت: ۸۶ درصد از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در سامانه نیما عرضه شده و مابقی نیز در صنعت پتروشیمی به مصرف رسیده است.

به گزارش مشق صلح، احمد مهدوی ابهری میزان صادرات محصولات پتروشیمی در سال گذشته را ۱۴.۵ میلیارد دلار دانست و افزود: ۱۲.۵ میلیارد دلار از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی در سامانه نیما برای تامین ارز موردنیاز کشور عرضه شده است.

وی ادامه داد: درواقع پتروشیمی‌های کشور ۸۶ درصد از ارز صادراتی خود را در سامانه نیما عرضه کرده‌اند و مابقی نیز برای اجرای طرح‌ها، تامین مواد اولیه و سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی مصرف شده است.

مهدوی با اشاره به رشد ۸ درصدی صادرات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰، تاکید کرد: امسال نیز پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، صادرات محصولات پتروشیمی چه از نظر تناژ و چه از نظر ارزش افزایش را تجربه کند و میزان این رشد به بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی بستگی خواهد داشت.

وی به موضوع افزایش قیمت نفت و گاز در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: تاثیر افزایش قیمت نفت و گاز بر قیمت محصولات پتروشیمی با فاصله‌ای ۳ ماهه خود را نشان می‌دهد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: بااین‌حال اما قیمت برخی محصولات پتروشیمی مانند متانول در مقایسه با قیمت نفت پایین است.

وی ادامه داد: وقتی افزایش حامل‌های انرژی داریم این اتفاق هم در صنعت پتروشیمی اثرگذار است و منتهی اکنون متانول باوجود افزایش قیمت گاز متان همچنان ارزان معامله می‌شود.

مهدوی تاکید کرد: در مورد دیگری قیمت meg  که در پوشاک مورد استفاده است به دلیل کاهش تقاضا بعد از شیوع کرونا همچنان ارزان است و این در حالی است که قیمت اتیلن افزایش پیدا کرده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تامین محصولات موردنیاز صنعت پتروشیمی در کشور را مطلوب دانست و گفت: فقط در چند محصول و گرید تولید کم است.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا