خبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

عملکرد کشتی آزاد ایران در ادوار قهرمانی آسیا

کشتی آزاد ایران در ۳۵ دوره حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا با کسب ۲۹ عنوان قهرمانی تیمی، موفق به کسب ۱۴۳ مدال طلا شده که پرافتخارترین نتایج در ۲ دوره رقابت‌های آسیایی لاهور و تهران با کسب ۸ مدال طلا بدست آمده است.

به گزارش مشق صلح، کشتی آزاد ایران به عنوان قدرت سنتی کشتی جهان تاکنون با حضور در ۳۵ دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا، با بر جای گذاشتن رکوردی بی‌نظیر موفق به کسب ۲۹ عنوان قهرمانی شده و نشان داده قاره کهن با همه بزرگی و وسعتی که دارد برای کشتی ایران کوچک است.

تیم ملی کشتی آزاد ایران نخستین بار در سال ۱۹۷۹ در جوتاندارو در هند با ۴ طلا، ۲ نقره و ۳ برنز بر سکوی نخست آسیا ایستاد.

در این رقابت ها برادران محبی، مهدیون و سوخته‌سرایی برای ایران طلا گرفتند، حسینی و عبدلی به نقره رسیدند و روحی، عبدالباقر و سلیمانی نیز به ۳ مدال برنز دست یافتند.

تیم ملی کشتی آزاد ایران آخرین بار چند روز پیش با کسب ۶ مدال طلا، یک نقره و یک برنز موفق به فتح سکوی آسیا در 2020 اولانباتور مغولستان شد.

کشتی آزاد ایران در مجموع حضور در ۳۵ دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا موفق به کسب ۱۴۳ مدال طلا، ۴۵ نقره و ۶۵ برنز شده است.

کشتی آزاد ایران در ۳۴ دوره این رقابت‌ها موفق به کسب مدال طلا شده و تنها در رقابت‌های آسیایی ۲۰۰۰ در چین نتوانست به مدال طلا برسد. ایران در این دوره با کسب ۲ نقره و ۳ برنز به عنوان نایب قهرمانی آسیا رسید. محمد اصلانی و مهدی برائتی برای ایران به مدال نقره رسیدند و مسعود جمشیدی، محمدجواد راسخی و علیرضا رضایی مدال برنز گرفتند.

اما بیشترین مدال طلا در تمامی ادوار رقابت‌های آسیایی در سال‌های ۱۹۸۱ لاهور پاکستان و ۱۹۸۳ تهران از آن ایران شده است.

ایران در دومین حضور خود در رقابت‌های آسیایی در سال ۱۹۸۱، با کسب ۸ مدال طلا، یک نقره و یک برنز مقتدرانه بر سکوی نخست آسیا ایستاد. در این رقابت‌ها یعقوب نجفی جویباری، مرحوم سیدرسول حسینی، احمد رضایی، حسن حمیدی، محمدحسین و محمدحسن محبی، هاشم کلاهی و مرحوم علیرضا سلیمانی برای ایران به مدال طلا رسیدند.

ایران در دوره بعد که دو سال یکبار برگزار می‌شد، در رقابت‌های آسیایی ۱۹۸۳ تهران نیز برای دومین مرتبه پیاپی به ۸ مدال طلا دست یافت، مجید ترکان، یعقوب نجفی جویباری، عسکری محمدیان، خسرو پیشرو، عزیز واگذاری، محمدحسین و محمدحسن محبی و مرحوم علیرضا سلیمانی برای ایران به مدال طلا رسیدند، محسن کاوه و حسین گلابی نیز به مدال‌های نقره دست یافتند.

ایران سپس در سال‌های ۱۹۹۱ دهلی نو و ۲۰۱۹ چین به ۷ مدال طلا رسید و در سال‌های ۱۹۸۸ لاهور، ۲۰۱۴ قزاقستان و ۲۰۲۲ مغولستان در هر دوره موفق به کسب ۶ مدال طلا شد.

با توجه به آمار بدست آمده می‌توان گفت کسب ۶ مدال طلا توسط آزادکاران ایران در مغولستان را می‌توان در ردیف سوم پرافتخارترین نتایج ایران در ادوار رقابت‌های آسیایی دانست، نتیجه‌ای قابل قبول که با تکیه بر قانون و انتخاب نفرات برتر رقابت های قهرمانی کشور بدست آمد.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا