خبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

تالاب های کشور بی تابِ شرایط مناسب!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: تالاب‌ها از جهت آبزیان، پرندگان، ریز مغذی‌ها و پوشش گیاهی وضعیت مناسبی ندارند.

به گزارش مشق صلح، علی سلاجقه گفت: وضعیت امروز تالاب ها به خوبی نشان می دهد مدیریتِ این حوزه با ایرادهای زیادی روبرو بوده است.

وی با اشاره به لزوم اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز، خاطرنشان کرد: این موضوع یک واقعیت است، باید آن را بپذیریم تا همه ارکان یک حوزه آبریز در وضعیت مناسبی قرار بگیرد.

معاون رییس جمهور به سیل‌هایی که سال ۹۸ در کشور رخ داد نیز پرداخت. وی گفت: در سیل خوزستان تالاب شادگان توانست ۴ میلیارد مترمکعب آب را در خود جای دهد که هم آب را ذخیره کرد و هم جلوی سیل را گرفت.

این مسئول با بیان اینکه کشور از مجموع ۴۲ نوع تالاب، ۴۱ نوع را دارا است و از این حیث غنی است، افزود: تالاب‌ها یک درصد از منابع آب دنیا را تشکیل می‌دهند و ۴۰ درصد تنوع زیستی مربوط به تالاب‌هاست اما این تالاب‌ها،  شرایط خوبی ندارند.

سلاجقه با بیان اینکه تالاب‌های کشور خفه شده اند که نمونه آن تالاب انزلی است، گفت: از بین رفتن تنوع زیستی تالاب‌ها به ویژه آبزیان سبب خفه شدن تالاب ها می‌شود.

او در ادامه با بیان اینکه روستاها و مناطق شهری تالاب‌نشین در کشور داریم که از نظر اقتصادی خدمات‌رسانی و اشتغال ایجاد می‌کنند، افزود: شاید یکی از بحث‌ها تغییر اقلیم باشد اما بحث اصلی تغییر کاربری و نوع استفاده از حوزه آبخیز است.

 

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا