اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

نگاه ها به ترسیم بودجه بر اساس منابع درآمدی پایدار در کشور است

نماینده مردم شهرستان های کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اشتباهات دولت قبل در خصوص تدوین بودجه سالانه گفت : امسال نگاه مجلس و دولت سیزدهم به تدوین و ترسیم بودجه براساس منابع درآمدی واقعی و پایدار برای کشور است.

به گزارش مشق صلح، علیرضا عباسی با  تسلیت فرا رسیدن سالروز  شهادت بی‌بی دو عالم حضرت فاطمه (س) و دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی افزود: وظیفه مجلس این است که دخل و خرج دولت را درست ببیند و ما باید بر اساس منابع پایدار بودجه را مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: یکی از منابع پایدار در بودجه مالیات است که دولت دوازدهم به منابع مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ توجه چندانی نداشت. وقتی می گوییم مالیات، منظور مالیات از کارمند یا کارگاه های تولیدی نیست بلکه  منظور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان  فرار مالیاتی سالانه  است.

عباسی اظهار داشت :  بودجه سند دخل و خرج دولت در یکسال است و در بودجه های سالانه یک منابع درآمدی و یک مصارف هزینه ای وجود دارد. منابع درآمدی دولت شامل منابع پایدار و غیر پایدار می باشند؛ متاسفانه سال های گذشته بیشترین تمرکز بر روی منابع غیر پایدار بود به طور مثال در بودجه ۱۴۰۰ روزانه فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار  بشکه نفت در روز با قیمت ۶۰ دلار محاسبه شده بود که با شرایط تحریمی کشور همخوانی نداشت که به  کسری ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی بودجه منجر شد.

وی یاد آورشد: کسری بودجه با فروش اوراق، برداشت از بانک مرکزی یا برداشت از صندوق ذخیره ارزی جبران می شود که  حاصل آن تورم است .

این نماینده مجلس  بیان داشت:  در دوره های قبل افزایش حقوق کارکنان دولت تبعیض آمیز بود و سبب تشدید فاصله طبقاتی می شد؛ براساس بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۱۰ درصد متوسط افزایش حقوق داریم، پایین ترین سطح حقوق بگیران  افزایش حدود ۳۰ درصدی حقوق و بالاترین سطح حقوق بگیران  افزایش حدود ۵.۵ درصدی خواهند داشت.

نماینده مردم کرج ، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در خصوص  افزایش سنوات بازنشستگی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: مجلس تا امروز با افزایش سن بازنشستگی موافقتی نداشته است و این موضوع اختیاری است ولی استدلال های دولت هم جای بررسی دارد و در مورد میانگین حقوق سه سال پایانی  برای بازنشستگی نیز توجیهاتی توسط دولت وجود دارد که در حال بررسی است.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا