خبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

مصداق‌ تحول در قوه قضاییه «کاهش زندانیان» است

محسنی اژه‌ای با اشاره به تلاش‌های قوه قضاییه پیرامون آزادسازی زندانیان، گفت: تلاش برای آزادی زندانیان، عفو زندانیان یا آزادی مشروط آن‌ها تحول نیست؛ تحول آن زمانی اتفاق می‌افتد که زندانی نداشته باشیم.

به گزارش مشق صلح، رئیس دستگاه قضا گفت: اگر کاری کردیم که بیش از ۱۰ درصد و ۲۰ درصد و بالاتر از آن حکم به زندان داده نشود می‌توان گفت تحول ایجاد شده است؛ اما اگر حکم زندان دهیم و آزادی مشروط لحاظ کنیم بد نیست، اما به معنای تحول هم نیست.

وی یکی از راه‌های تحول در قوه قضاییه را وابسته به کاهش ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی عنوان کرد و گفت: اگر کاری کردیم ورودی به قوه قضائیه کاهش داشت، رسیدگی به پرونده‌ها کوتاه شد و رضایتمندی مردم بالا رفت تحول ایجاد کردیم.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: اگر فشار به قاضی، کارمند و زیرمجموعه خود وارد کنیم تا حدی که منجر به فرسودگی شود در حالی که فرد از استراحت و زندگی خود بگذرد و شبانه روزی کار کند و در مقابل کار زیاد هم تولید شود، هیچ تحولی ایجاد نشده است. تحول آن زمانی است که ما دیگر پرونده معوقه نداشته باشیم و این محدود به دستگاه قضایی نیست.

رئیس قوه قضاییه تحقق تحول واقعی در مقوله زندان‌ها و زندانیان را منوط به باز اجتماعی شدن زندانیان دانست و گفت: زمانی که یک فرد در مراحل مختلف تعقیب و محاکمه و مجازات به معنای واقعی متحول و اصلاح می‌شود و پس از مدتی که در زندان می‌ماند و به آغوش خانواده باز می‌گردد، اعضای خانواده او و محیط اجتماعی او تحول و اصلاحش را احساس می‌کنند، در آن صورت است که ما می‌توانیم از تحقق تحول واقعی در بخش زندان‌ها و زندانیان سخن بگوییم.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: بخش‌های مختلف دستگاه قضایی از جمله پژوهشگاه قوه قضاییه و معاونت راهبردی دستگاه قضا باید در راستای تحقق تحول واقعی در قسمت‌ها و مقوله‌های مختلف از جمله تقلیل میزان ورودی پرونده‌ها و همچنین کاستن از حجم زندانیان و سایر مسائل و موضوعات اقدامات اساسی انجام دهند و باید توجه داشت که با انجام کارهای مختصر و موقت و صرف هزینه‌های مادی، نمی‌توان تحول ایجاد کرد.

رئیس قوه قضاییه به مقوله مشکلات و ایرادات موجود در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اشاره کرد و گفت: هم دولت و هم دادستان‌ها در راستای رفع ایرادات در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و تعیین تکلیف اموال توقیفی اقدامات مثبتی را انجام دادند؛ اما باید توجه داشت که صرف رفع آسیب‌ها و بی‌توجهی به اصلاح ساختارها می‌تواند خود آسیب دیگری را ایجاد کند؛ لذا باید ساختارها نیز اصلاح شود تا آسیب‌ها تکرار نشوند؛ در همین راستا ضروری است سازمان بازرسی و دادستانی کل اقدامات خود را تشدید کنند و موضوع را تخصصی دنبال کنند و به صرف مسائل اداری اکتفا نکنند.

خش دوم جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه به بررسی و تفسیر بند «چ» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری اختصاص داشت.

بند «چ» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری ناظر بر درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه ها اعم از آنکه حکم مذکور به اجرا گذاشته شده یا نشده باشد در مواردی است که عمل ارتکابی جرم نباشد یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.

در این بخش اعضای شورای عالی قضایی نقطه نظرات خود را در خصوص تفسیر بند «چ» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری بیان کردند.

رئیس عدلیه نیز ضمن قدردانی از برگزاری جلسات تخصصی بررسی پرونده‌های کثیرالشاکی از سوی دادستانی عمومی و انقلاب تهران، اظهار داشت: باید کاری شود که در آینده پرونده‌های کثیرالشاکی کمتری داشته باشیم.

محسنی اژه ای با بیان اینکه اگر تدبیر اولیه صورت بگیرد می‌توان تعداد پرونده‌های کثیرالشاکی را کاهش داد افزود: در پرونده‌هایی که این احتمال وجود دارد بعد از بازداشت فرد مورد نظر تعداد کثیری از مردم از او شکایت ‌کنند، نباید بازداشت شود بلکه باید ترتیبی اتخاذ شود که پس از حصول اطمینان از عدم فرار یا مخفی شدن فرد مورد نظر، وی بتواند رضایت شکات خود را به دست بیاورد و با آنها تسویه کند.

علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران هم با اشاره به تدبیر صورت گرفته در خصوص حل و فصل پرونده‌های کثیرالشاکی گفت: در دادستانی تهران مقرر شده که روزهای سه‌شنبه هر هفته پرونده‌های کثیرالشاکی با حضور ضابطان مربوطه، معاون دادستان، قاضی مربوطه و نماینده شکات و مالباختگان بررسی شود و در مورد نحوه پرداخت حقوق مالباختگان تعیین تکلیف صورت گیرد.

وی ادامه داد: اولین جلسه بررسی پرونده‌های کثیرالشاکی مربوط به شرکت آذویکو در روز سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد و امیدواریم به زودی مشکلات مالباختگان این پرونده حل و فصل شود.

وی با اشاره به ۱۱ بازدید در هشت روز گذشته از نواحی مختلف دادسراهای تهران، به مشکلات شناسایی شده در جریان بازدید و حضور در میدان اشاره کرد و افزود: پیگیری‌های لازم برای رفع مسائل انجام شده و برخی از این مشکلات تا آخر هفته جاری مرتفع خواهد شد.

صالحی با اشاره به بازدید خود از انبار اموال تملیکی تهران گفت: در جریان این بازدیدها مقرر شد که در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف این کالاها اقدام شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران به بازدید خود از پارکینگ خودروهای توقیفی مواد مخدر در تهران اشاره کرد و افزود: تا پایان دی ماه کلیه این وسایل نقلیه تعیین تکلیف می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلیمن حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری ضمن قدردانی از حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه اخیر هیئت عمومی این دیوان، افزود: کارگروه خاصی برای تبیین دستورات و خط مشی‌هایی که رئیس قوه قضاییه در جلسه مزبور بر آنها تاکید داشت، تعیین شده است.

رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به راه‌اندازی سامانه ثبت لوایح تجدیدنظرخواهی در دفاتر خدمات قضایی از یک ماه پیش، گفت: ظرف این مدت بیش از ۳۰ درصد درخواست‌های تجدیدنظرخواهی از طریق همین سامانه ثبت شده و امیدواریم تا پایان سال همه درخواست‌های تجدیدنظرخواهی در همین سامانه ثبت شود؛ این در حالی است که پیش‌تر مردم از اقصی نقاط کشور برای ثبت تجدیدنظر به تهران می‌آمدند.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا