اقلیمخبرویژه سطح دو

یک میلیون نفر حاشیه نشین در کرج

مدیرکل بهزیستی البرز گفت: سال گذشته ۹۳ هزار نفر به البرز مهاجرت کرده‌اند.

به گزارش مشق صلح: اسدالله حیدری  با اشاره به اینکه از یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر جمعیت کرج حدود یک میلیون نفر حاشیه نشین هستند، اظهار کرد: البرز به نسبت جمعیت، مهاجرپذیرترین استان کشور است و مهاجرین آن بر خلاف برخی مهاجرین پایتخت که افرادی متمکن بوده و اکثرا به منظور سرمایه گذاری به آن مهاجرت می کنند، غالبا از طبقات فرودست جامعه و افرادی نیازمند هستند و به دنبال بهبود معیشت و نیازهای اولیه خود به کرج مهاجرت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته ۹۳ هزار نفر به این البرز مهاجرت کرده‌اند که عمدتا افرادی هستند که  مهاجرت آنها اغلب به خاطر فرصت‌های شغلی، وجود برندهای بزرگ کشور و دسترسی به فضای کسب و کار بوده است.

وی افزود: بزرگترین زندان‌های کشور در این استان قرار دارد که این موضوع موجب کوچ خانواده زندانیان به البرز و شکل‌گیری کلونی‌های آسیب و مسائلی از این دست شده است.

حیدری در ادامه افزود: مسئله ترانزیتی بودن استان البرز که از آن به بیش از ۱۴ استان کشور تردد می‌شود هم در کنار فرصت‌هایی برای توسعه، آسیب‌هایی به دنبال داشته که تعارض و تنازع میان خرده فرهنگ‌ها بخشی از آن است.

این مسئول با اشاره به اینکه مددجویان تحت پوشش بهزیستی استان از ۳۱ استان کشور هستند که این امر مشکلاتی را ایجاد کرده، توضیح داد: بطور مثال در ایجاد گروه‌هایی مانند زنان سرپرست خانوار می‌بینیم که به دلیل داشتن فرهنگ‌های گوناگون نمی‌توان این افراد را در کنار هم قرار داد و در پرداخت تسهیلات نیز این افراد عموما به علت بومی نبودن با مشکل ارائه تضامین مواجه هستند.

مدیرکل بهزیستی البرز با بیان اینکه باید آسیب‌های همجواری البرز با تهران را هم مورد توجه قرار داد، گفت: مرز برخی از شهرستان‌های دو استان یک بلوار است و عدم تناسب امکانات موجود دو استان در تمامی حوزه ها با یکدیگر قابل قیاس نیست.

حیدری با اشاره به اینکه ضمن آگاهی از نقاط ضعف و مشکلات باید برای اصلاح آنها تلاش کنیم، افزود: در شرایط کرونا با ۱۶۲ درصد افزایش تماس‌هایی که مردم با خط ۱۲۳ داشتند مواجه شدیم که می طلبد حمایت‌های خاص صورت گیرد زیرا اعتبارات موجود برای حل و فصل آسیب‌های اجتماعی استان بسیار ناچیز و محدود است.

مدیرکل بهزیستی البرز با اشاره به اینکه  کرج بدون در نظر گرفتن اعتبارات و زیرساخت های لازم به یکباره تبدیل به استان شد، گفت: تمام تلاش بهزیستی بر این بوده که با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌های در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی گام بردارد چون با توجه به محدودیت‌های اعتباری به تنهایی از پس این کار بزرگ بر نمی‌آید.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا