اجتماعیخبردر شهرویژه سطح دویادداشت

قفسه‌ نشریات در قفس بی‌تدبیری / دکمه دکّه‌ها را به روزرسانی کنید!

به گزارش مشق صلح، با نگاهی به وضعیت اسف‌بار صنعت نشر و به تبع آن سرانه مطالعه در کشور، نمی‌توان از عوارض و تبعات جدی و خسارات فزاینده آن دچار نگرانی نشد. ده‌ها سال قبل«ویکتور هوگو»- پیشوای ادبیات رمانتیک فرانسه- با جمله‌ای به ظاهر کوتاه یکی از رازهای نابودی فرهنگ و تمدن یک سرزمین را آشکار کرد! او گفت؛ «برای نابود کردن یک فرهنگ نیاز نیست کتاب‌ها را سوزاند،کافی‌ست کاری کنید مردم آنها را نخوانند.»

بشر هر چه در بستر تاریخ به پیش آمده و‌ تجربه‌های انبوه را پشت سر نهاده، به درک واقعی‌تری از این عبارت رسیده است. واقعیت این است که حال زار و نزار کتابخانه‌ها و دکه‌های فروش نشریات در کشور، هر شهروند دلسوز و دغدغه‌مند به آینده این سرزمین را آزرده و مکدر می‌سازد.

اخیرا با مراجعه به یکی از کیوسک‌های توزیع نشریات که اتفاقا در منطقه پر ترددی نیز واقع بوده و بیش از دو دهه محل رجوع اینجانب است،خواستار دو نشریه مورد علاقه‌ام شدم که در نهایت تعجب و حیرت با قفسه‌هایی خالی مواجه گردیدم!عامل فروش این دکه که سابقه آشنایی‌ام با ایشان به یک دهه پیش برمی‌گردد، در برابر این سوال که قصد تغییر شغل دارید؟پاسخ داد؛ به طور جبری این تغییر شغل از مدت‌ها قبل اتفاق افتاده و به دلیل کاهش شدید تیراژگان نشریات و عدم اقبال مردم، رفته رفته جای جراید و نشریات را در آینده نزدیک تنقلات و دخانیات به طور کامل خواهد گرفت!او به نکته درست و دقیقی اشاره داشت،چرا که برخلاف پروانه فعالیت و روح فرهنگی این دکه‌ها که محل نشر و اشاعه محصولات فرهنگی و ارتقا سطح آگاهی شهروندان است،درآمد غالب ناشی از عرضه دخانیات و سایر تنقلات است و اگر روزی قرار باشد این دکه‌ها از فروش اقلام غیر فرهنگی و محمل‌های معرفتی منع شوند، عملا تعطیل خواهند شد!

مع‌الوصف آن‌چه امروز ضرورت دارد، بازنگری،ارتقا و به روز رسانی سطح فعالیت فرهنگی – اقتصادی مراکز فروش نشریات، متناسب با شرایط و نیازهای جامعه است. البته باید توجه داشت که به رغم دسترسی امکانات الکترونیکی و گستردگی شبکه‌های کابلی و موبایلی، هیچ دستاوردی جای کتاب و نشریه را نمی‌گیرد و جایگزینی برای لذت ورق زدن صفحات روزنامه متصور نیست.در کشوری مانند ژاپن که به لحاظ زیرساختی، پوشش گسترده‌تری به لحاظ تکنولوژی و دیجیتال دارد، نشریه«آساهی شیمبون»با چاپ دوازده میلیون نسخه در روز ،دومین روزنامه پرتیراژ جهان را به خود اختصاص داده است.

✍️حمید عسگری

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا