اجتماعیخبرخبر فوریویژه سطح دو

افراد سیگارى ١٠ برابر بیشتر در معرض بیمارى کویید ١٩

روزنامه گاردین با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید از ابتلای شدید سیگاری ها به کووید-۱۹ در مقایسه با غیرسیگاری ها و افزایش ۱۰ برابری خطر مرگ و میر در این گروه از افراد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبرى مشق صلح، داده های جدید پزشکی نشان می دهد افراد سیگاری در مقایسه با دیگران، بیشتر در اثر بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست می دهند. براساس داده های این پژوهش، افراد سیگاری ۶۰ تا ۸۰ درصد بیشتر در بیمارستان بستری می شوند و همچنین احتمال مرگ ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در آنها بیشتر است.

نتایج این پژوهش جدید که داده های مشاهده ای و ژنتیکی در مورد مصرف سیگار و ابتلا به کووید-۱۹ را جمع آوری کرده است، با تحقیقات منتشر شده در آغاز همه گیری کووید-۱۹ که مدعی است سیگار کشیدن ممکن است به محافظت در برابر ویروس کمک کند، مغایرت دارد.

«دکتر اشلی کلیفت» از دانشگاه آکسفورد و همکارانش در این پژوهش از نتایج آزمایش کووید-۱۹، داده های بستری در بیمارستان و گواهی فوت استفاده کردند تا ارتباط بین مصرف سیگار و شدت ابتلا به کووید -۱۹ را از ماه ژانویه تا اوت ۲۰۲۰ (دی ۹۸ تا مرداد ۹۹) از میان ۴۲۱ هزار و ۴۶۹ نفر  شرکت کننده بررسی کردند.

در این پژوهش مشخص شد سیگاری ها در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، ۸۰ درصد بیشتر در بیمارستان بستری می شدند و در صورت ابتلا به بیماری کووید -۱۹ به میزان قابل توجهی جان خود را از دست می دادند.

«دکتر آنتونی لاورتی» و «پروفسور کریستوفر میلت» از کالج امپریال لندن در سرمقاله ای در واکنش به نتایج این مطالعه نوشتند: «این پژهش ما را بیش از همیشه مطمئن می کند که سیگار کشیدن از افراد در برابر کووید-۱۹ محافظت نمی کند».

یافته های این پژوهش نشان می دهد که استعداد ژنتیکی میل شدید به کشیدن سیگار با خطر دوبرابری ابتلا، خطر پنج برابری بستری شدن در بیمارستان و ریسک ۱۰ برابری مرگ همراه است.

کلیفت هم خاطرنشان کرد: «نتایج ما اکیدا نشان می دهد که سیگار کشیدن با خطر ابتلای شدید به کووید-۱۹ ارتباط دارد و همانگونه که سیگار کشیدن با خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان های مختلف و سایر بیماری ها ارتباط دارد، به نظر می رسد برای کووید-۱۹ هم همینطور باشد. بنابراین اکنون زمان خوبی برای ترک سیگار است.».

پیشتر یک تیم از پژوهشگران ژاپنی که بر روی تاثیر دخانیات بر سلول در مواجه با ویروس کرونا مطالعه کرده بودند، اعلام کردند که سیگاری ها کمتر به کووید-۱۹ مبتلا می شوند. هرچند در نتایج این پژوهش هم ذکر شده بود که سیگاری ها چنانچه به ویروس کرونا مبتلا شوند با خطرهای بیشتری در مقایسه با غیرسیگاری ها روبرو هستند.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا