خبرویژهویژه سطح دو

مدارس حضورى یا مجازى؟

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: تصمیم گیری درباره نحوه بازگشایی را به مدرسه و منطقه سپرده‌ایم و با اشاره به مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بنا به دستور رئیس جمهور در حل مشکلات نظام تعلیم و تربیت و معلمان باید كوشيد.

به گزارش پایگاه خبرى مشق صلح، علیرضا کاظمی با اشاره به اینکه این روزها دغدغه همه مسئولان نظام و بسیاری از خانواده ها، آغاز سال تحصیلی است، تصریح کرد: در آستانه مهر، فصل رویش غنچه های خرد، دانش و شکوفایی گل‌های زندگیمان در بوستان «تعلیم و تربیت» آغاز می شود و امیدواریم که امسال، سالی متفاوت نسبت به سال‌های گذشته برای نظام آموزش و پرورش باشد.

وی افزود: در آغاز سال تحصیلی از همه معلمان، مدیران و تمام همکارانم که شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا زمینه آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس را فراهم کنند؛ قدردانی می‌کنم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تشکیل اولین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور رئیس جمهور گفت: عملکرد دولت سیزدهم و شخص آیت الله رئیسی در همین زمان کوتاه، نشان داده است که این دولت، رویکرد متفاوتی نسبت به فضای حکمرانی در کشور و نگاه ویژه ای به فضای تعلیم و تربیت و مسائل فرهنگی دارد و سعی دارد آموزش و پرورش را به مسیر اصلی خود بازگرداند.

وی با اشاره به این که یکی از دغدغه‌های تمام صاحبنظران حوزه فرهنگ و تعلیم و تربیت، این است که دستگاه تعلیم و تربیت و حوزه فرهنگ در اولویت اول دولت ها نبوده، بیان کرد: رئیس جمهور با حضور و مدیریت جلسه شورای عالی و با  وقت گذاری زیاد، حمایت های جدی خود را از دستگاه تعلیم و تربیت ثابت کرد.

کاظمی گفت: مأموریت اصلی ما در نظام تعلیم و تربیت، اجرای سند تحول بنیادین است و خوشبختانه برای آن،  در جلسه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش و بر اساس مصوبه شورای عالی، مقرر شد؛ ستادی به نیابت از ریاست جمهوری با مسئولیت معاون رئیس جمهور، تشکیل شود که در آن به حل مسائل و مشکلات حوزه آموزش و پرورش و اجرای سندتحول بنیادین پرداخته شود و بنا به دستور رئیس جمهور، مشکلات نظام تعلیم و تربیت و معلمان یک بار برای همیشه حل شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا در عرصه‌های مختلف کشور و در زیست بوم جدید، خسارت هایی را شاهد بودیم. در همین راستا در عرصه آموزش نیز شاهد «افت کیفیت آموزشی» و یادگیری دانش آموزان بوده ایم. همچنین عدم حضور دانش آموزان در فضای مدرسه، در بسیاری از موارد باعث ایجاد آسیب هایی نظیر افسردگی، پرخاشگری و ناراحتی های روحی و روانی برای دانش آموزان شد.

وی افزود: کم تحرکی دانش آموزان در این ایام، باعث ایجاد آسیب‌های جسمی برای بسیاری از دانش‌آموزان شد و ما به زمان زیادی برای بازگرداندن دانش آموزان به زندگی عادی و ارتقای مهارت های ارتباطی آن ها نیاز داریم.

کاظمی گفت: دانش آموزان در مدارس، چگونگی زندگی کردن در اجتماع، مهارت ارتباط با همسالان و مهارت های زندگی اجتماعی را می آموزند و در فضای کلاس همراه با آموزش، مسائل تربیتی را یاد می گیرند. عدم حضور دانش آموزان در مدارس، سبب فقدان این مهارت ها شده و آسیب‌هایی را به دانش آموزان و حتی خانواده‌ها، وارد کرده است که اگر فرصت ها را به سادگی از دست ندهیم، قابل جبران است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای دستیابی به «کیفیت آموزشی» در یک فضای بسیار خوب سه رکن مهم داریم؛ بیان کرد:  یک رکن اساسی «محتوا و برنامه درسی» است یعنی اگر بتوانیم محتوای درسی کاملاً قابل قبولی را با برنامه درسی «تربیت محور» ارائه دهیم؛ می‌تواند کمک شایانی به تربیت فرزندانمان و پیشبرد اهداف سندتحول بنیادین کند. به عبارت دیگر قلب برنامه‌های تعلیم و تربیت، محتوایی است که به دانش‌آموزان ارائه می‌شود و سند تحول بنیادین در ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت، به اهمیت این موضوع اشاره کرده است.

کاظمی افزود: رکن دیگر «نیروی انسانی» است که می‌خواهد این محتواها را عرضه کند. اساسی‌ترین رکن تعلیم و تربیت و مؤثرترین متغیری که می‌تواند تعلیم و تربیت را به حداقل برساند؛ معلم است. معلمی که برخوردار از شایستگی و صلاحیت های حرفه‌ای و مرتبط با حوزه کار خود باشد؛ در دستیابی به کیفیت آموزشی بسیار تأثیرگذار است. لذا برای دستیابی به نیروی انسانی کارآمد، فرآیند جذب نیروی انسانی بر اساس تحقیقات و فرمایش مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین، باید از مسیر دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیرشهید رجایی بگذرد و این دو دانشگاه تنها راه های ورود معلمان به آموزش و پرورش باشند.

وی ادامه داد: رکن سوم «تجهیزات و تکنولوژی آموزشی» است که هر چقدر بتوانیم در تجهیزات آموزشی از استانداردهای بالاتری برخوردار باشیم به همان نسبت می توانیم عدالت آموزشی را در کشور برقرار کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه امروز شاهد استانداردهای دقیق فضاهای آموزشی و فضاهای استاندارد در کشور هستیم و دیگر از مدارس کپری و خشتی و گلی خبری نیست. بودجه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که با توجه به آن باید به استانداردسازی فضاهای باقی مانده آموزشی و سیستم گرمایی و سرمایی مدارس بپردازیم.

کاظمی با اشاره به این که شعار ما در آغاز تحصیلی، «استمرار آموزش»، «ارتقای کیفیت» و «تضمین سلامت» است، گفت: در بازگشایی مدارس، حفظ سلامت دانش آموزان خط قرمز ماست برای این که بتوانیم سلامت دانش آموزان را تأمین کنیم اختیار و تصمیم گیری نحوه بازگشایی را به مدرسه، شورای مدرسه و منطقه سپرده ایم. تا هر منطقه با وجود شرایطی که دارد تصمیم به چگونگی بازگشایی مدارس بگیرد.

وی افزود: همچنین به تمهیدات متفاوتی در حوزه ارتقای کیفیت اندیشیده ایم. در همین شرایط یکی از متغیرهایی که به شدت می تواند به ارتقای کیفیت کمک کند، محتواهای استاندارد و متناسب با زیست‌بوم جدید است که خوشبختانه معاونت آموزشی و پرورشی، از سال قبل در این حوزه ورود پیدا کرده و استانداردهای تولید محتوا برای دانش‌آموزان تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: استودیوی تولید برنامه و روش‌های تدریس برپاشده است که سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار محتوا از سوی معلمان تولید شد ما این تجربه را به روز آوری می‌کنیم و در دستور کار ما خواهد بود همچنین دوره آموزشی را برای معلمان استانی طراحی کردیم تا روش‌های نوین آموزشی مبتنی بر زیست بوم جدید را فرا بگیرند.

وی افزود: اولین دستگاهی که به کمک نظام تعلیم و تربیت آمد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی، فضای آرامشی در جامعه ایجاد کرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که امسال در حوزه تولید محتوا سال متفاوتی خواهیم داشت گفت: عظمت مدرسه تلویزیونی ایران ، منعکس نشد بیش از ۱۹هزار ساعت تولید با یک عقبه گسترده ستودنی است؛ اولین دستگاهی که به کمک نظام تعلیم و تربیت آمد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بود که با راه‌اندازی مدرسه تلویزیونی، فضای آرامشی در جامعه ایجاد کرد و بعد آموزش و پرورش طراحی انجام داد.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا