خبرویژهویژه سطح دو

توجه ویژه صنعت هسته‌ای به تکنولوژی‌های روز دنیا

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در سازمان انرژی اتمی سعی کرده‌ایم از نقطه آغاز تا پایان از تکنولوژی‌های روز دنیا نظیر هوش مصنوعی در انجام فرایندها استفاده کنیم.

به گزارش مشق ‌صلح، دانشگاه خلیج فارس میزبان محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در نخستین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی «هوش مصنوعی و علوم داده» در جریان سفر وی به استان بوشهر بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان یکی از سخنرانان نخستین کنفرانس دوسالانه بین‌المللی «هوش مصنوعی و علوم داده» دانشگاه خلیج فارس که با حضور صنایع مختلف کشور از جمله صنعت هسته‌ای برگزار شد، با اشاره به اینکه پیشرفت علمی و توسعه فناوری زمانی اتفاق می‌افتد که نتایج آن بتواند در زندگی مردم تاثیرگذار و قابل مشاهده باشد، اظهار کرد: توجه به چرخه نوآوری در کشور برای پشتیبانی از جریان توسعه و پیشرفت بسیار حایز اهمیت است و برای اینکه پیشرفت‌های حاصل شده در زندگی مردم قابل لمس و مشاهده باشد، لازم است که مسایل به بهترین شکل ممکن شناسایی شوند.

وی با اشاره به اینکه در محیط علمی دو عامل گسترش علم و نیز تقاضا و نیاز به علم وجود دارد و کشورهای توسعه یافته به شکل فعال این موارد را دنبال می‌کنند؛ گفت: خاستگاه این نگاه در دانشگاه‌ها و فضای دانشگاهی است و هرچه نسبت به این مساله اهتمام و اشتیاق وجود داشته باشد، تاثیر آن در خدمات به بهترین شکل قابل رویت است.

اسلامی افزود: در همین راستا صنایع و واحدهای فعال سازمان انرژی اتمی در کشور به ویژه در ارایه خدمات به استفاده بهینه از این فرصت‌ها نیاز دارند که ضرورت دارد تا در این مسیر، به‌کارگیری هوش مصنوعی در افزایش تاثیر خدمات به شکل خاص مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هوش مصنوعی شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و سیستم مدیریت داده است که در فرایندهای مختلف به‌کار گرفته می‌شود؛‌ درباره نقش هوش مصنوعی در حوزه فناوری‌های هسته‌ای عنوان کرد: در سازمان انرژی اتمی ایران سعی شده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های روز دنیا از نقطه صفر یعنی معادن برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها، شناسایی کان‌سنگ‌ها، حمل و نقل و فرآوری چرخه سوخت اکنون به‌صورت یکپارچه استفاده کنیم و این فناوری جای خود را در فرایندهای مختلف صنعت هسته‌ای باز کرده و در حال گسترش دامنه استفاده از تکنولوژی‌های جدید هستیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: برای ما مهم است که فرایندهای نظارتی،‌ کنترلی و مدیریتی در صنعت هسته‌ای و سازمان انرژی اتمی ایران به گونه‌ای اجرایی شود که اطلاعات و آگاهی‌ها به‌روز باشد و به عبارت بهتر تصمیم‌گیری‌های به‌هنگام داشته باشیم. بخش‌هایی از این هدف به‌صورت طبیعی اتفاق افتاده و بخش‌هایی نیز باید به فرایندها افزوده شود تا پس از تکمیل بتوانیم این پتانسیل‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه با اشاره به سهم 1.5 درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی کشورها گفت: اکنون در شرایطی قرار داریم که به لحاظ انسانی و ساختاری نیازمند تحول در حوزه مدیریت و صنعتی هستیم تا بتوانیم بهره‌وری محصولات و سطح رقابت خود را در عرصه بین‌المللی ارتقا دهیم زیرا با محقق شدن این موارد مهم، سهم ما در بازارهای جهانی گسترش می‌یابد.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا