اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

برای وضعیت فعلی جامعه باید اندیشه تولید شود

رئیس دانشگاه آزاد گفت: برای وضعیت فعلی باید اندیشه تولید شود و مبتنی بر آن مسیر حرکت خود را مشخص کنیم، اگر تصمیمات درست و به جا برای عبور از بحران و ماندن علم و هنر در این سرزمین بزرگ و هنرپرور گرفته نشود، در هدایت مسیر جامعه به مشکل خواهیم خورد.

به گزارش مشق صلح، محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین هم اندیشی اعضای هیات علمی گروه های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه گفت: اعضای دانشگاه سرمایه انسانی و دارایی اصلی دانشگاه به حساب می آیند و دانشگاه به وجود چنین افرادی مفتخر است. برای اینکه اعضای هیات علمی بتوانند نقش آفرینی جدی داشته باشند سعی کرده ایم تحولی را در نظام آموزشی دانشگاه ایجاد کرده باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در غرب دانشگاه به جهت دهنده تمدن شناخته شده است و همه نظام های دانشگاهی برای ساخت جامعه جمع آوری شده اند، باید ایده محوری در مقایسه و مقابله با فرهنگ وارداتی غربی تعریف شود و اگر در این موضوع کوتاهی شود چیزی برای جامعه دانشگاهی باقی نمی‌ماند.

وی افزود: همچنین نسل جوان کشور توانا محور فکر می‌کند به این معنا که آنها بر اساس توانایی و سودمندی انتخاب می‌کنند و دانایی محوری تنها ملاک نیست، بسیاری از ورودی برخی رشته‌های مهم در این دانشگاه اندک است؛ به گونه ای که در مدارس نیز ۱۸ درصد رشته‌های ریاضی به دانشگاه راه می یابند و باید با توجه به اتفاقاتی که در جامعه می افتد دانشگاه را در مسیری مشخص هدایت کنیم.

به گفته طهرانچی، برای وضعیت فعلی باید اندیشه تولید شود و مبتنی بر آن مسیر حرکت خود را مشخص کنیم، اگر تصمیمات درست و به جا برای عبور از بحران و ماندن علم و هنر در این سرزمین بزرگ و هنرپرور گرفته نشود، در هدایت مسیر جامعه به مشکل خواهیم خورد چرا که ملت ایران ملتی است که با زبان هنر و دین خود همیشه صاحب سبک و تمدن بوده در تمام طول تاریخ خود به خدای یکتل یکتا اعتقاد داشته است.

وی افزود: سهم دانشگاه از آموزش سهم ۴۰ درصدی است که در جایگاه خوبی قرار داریم؛ اما مسئولیت ما نسبت به نسل آینده جدی است و باید این مسئله را به خوبی دریابیم که ما بستری برای تربیت نیروی انسانی برای جوامع غربی نیستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم تحول در این دانشگاه گفت: هنری که رفتن به غرب را برای ما بیاورد نام و ذات آن هنر نیست، ذات هنر باید بستگی و اقامت تولید کند؛ لذا لازم است طرحی نو و درخور داشته باشیم تا دنباله‌ای برای آیندگان به وجود آید.

طهرانچی گفت: امروز ایران دارای بهترین نسل است و نسل امروز ما نسلی طلایی است که باید ویژگی‌های بارز آن را احیا کنیم، ملت ایران در همه ادوار تاریخی خود نشان داده است که به خوبی در مقابل تهاجم دشمن ایستادگی کرده است، گوهرشاد و رصدخانه مراغه نمونه  درخشانی برای مقاومت ایرانیان در مقابل حمله مغول به ایران است.

به گفته طهرانچی، ظرفیت های ادبی و هنری ایران این توانایی را دارد که تمام تهاجمات فرهنگی را قبل از ورود به کشور خنثی کند و از بین ببرد، تا هنگامی که این فرهنگ و اجتماع حفظ شود، هیچ فرهنگ ناآشنایی نمی‌تواند به ما آسیب بزند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تولید فرهنگ در کشور ما هنوز پابرجاست و دانشگاه های کشور این توانایی را دارند تا فرهنگ ایرانی را بیش از پیش حفظ کنند، به عهده دانشگاه‌ ها است که تولیدات ماندگار و فرهنگی را در اولویت خود قرار دهند.

وی به نقش تاثیرگذار دانشگاه در تولید و ماندگاری فرهنگ ناب ایرانی اشاره کرد و گفت: اگر در حال حاضر تلویزیون رسانه و برخی سیاست های فرهنگی ما مشکلاتی دارد لازم است سهم خود در فرهنگ سازی ها، سیاست گذاری را پیدا کنیم، تربیت نسل آینده با دانشگاه‌ها است و نسل‌های دیروز امروز و فردای ما بابت نقش و سهم ما مطالبه‌گر خواهند بود.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا