اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

رشد تعرفه‌های پزشکی تا سقف ۳۵ درصد

موافقت دولت با افزایش ۳۵ درصدی تعرفه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی اگرچه جامعه پزشکی را که خواهان افزایش ۴۶ درصدی بودند راضی نکرد اما در نگاه کلی، این نرخ‌گذاری به نفع عموم‌ جامعه است تا دسترسی آنان به خدمات درمانی مطلوب، محدود نشود.

به گزارش مشق ‌صلح، تعرفه خدمات درمانی شامل تعرفه معادل قیمت در بازار است با این تفاوت که قیمت‌ها با توجه به عرضه و تقاضا به‌طور مدام در حال تغییر هستند اما تعرفه خدمات پزشکی بدون در نظر گرفتن کارکرد و شرایط بازار برای یک دوره ثابت که عموماً یکساله است، بدون تغییر باقی می‌ماند.

هر ساله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعرفه خدمات پزشکی و درمانی را در دو بخش دولتی و خصوصی اعلام می‌کند و همه مراکز درمانی موظف به دریافت هزینه‌ها مطابق با تعرفه تعیین شده سالانه هستند. به طور مثال، فرض کنید یک بیمار علاوه بر داشتن یک عمل جراحی، خدمات جانبی دیگر مانند آزمایش‌های مختلف، سونوگرافی و شب‌های بستری در بخش‌هایی مانند آی. سی. یو و بخش عمومی را در فرایند درمان خود از بیمارستان دریافت کرده است؛ هر کدام از این خدمات طبق تعریف در کتاب ارزش‌های نسبی دارای K مشخصی هستند که با توجه به مبلغ هر K که سالانه اعلام می‌شود، کل خدمات درمانی برای یک بیمار محاسبه و در صورتحساب ذکر می‌شود.

بر این اساس، تعرفه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی اواخر هر سال در شورای عالی بیمه که ارکان آن را برخی از اعضای هیات دولت و نیز نمایندگان جامعه پزشکی و سازمان‌های بیمه گر تشکیل می‌دهند، تعیین و از سوی وزیر بهداشت به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد می‌شود. این سازمان نیز آن پیشنهاد را در هیات دولت مطرح می‌کند و نرخ نهایی پس از تصویب به دستگاه‌های مرتبط اجرایی و سازمان نظام پزشکی کشور ابلاغ می‌شود.

در همین راستا، شورای عالی بیمه اواخر دی پارسال با افزایش ۴۶درصدی تعرفه‌های تشخیصی درمانی در سال آینده موافقت کرد. در این جلسه، همه اعضا از جمله وزیر بهداشت، معاون درمان وزارت بهداشت، نمایندگان بیمه‌ها، سازمان برنامه، سازمان اداری استخدامی و سازمان نظام پزشکی حضور داشتند و نرخ تعرفه ها با رأی اکثریت اعضا تصویب و از سوی وزارت بهداشت به سازمان برنامه و بودجه اعلام‌ شد.

در نهایت هیات دولت در نخستین جلسه خود در سال جدید با افزایش ۳۵ درصدی خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی موافقت کرد.

به گفته دکتر رضا لاری‌پور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور، اگرچه عدد گلوبال مصوب اعضای شورای عالی بیمه سلامت تغییر یافته است ولی در جزییات تعرفه گذاری مبلغ ویزیت ۵۰ درصد و جز فنی و حرفه ای در تناسب با نرخ تورم کشور افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با اینکه برای اولین بار سعی شده تا نرخ برخی اجزا تعرفه عقب تر از نرخ تورم نباشد اما این افزایش نیز با توجه به رشد ناکافی تعرفه‌ها در سال‌های گذشته همچنان تکافوی نیازهای مراکز درمانی و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت را نخواهد کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توضیح مصوبه دولت، از رشد تعرفه‌های پزشکی تا سقف ۳۵ درصد خبر داد و گفت: تعرفه‌ها معادل دستمزد پزشکان نیست.

دکتر سعید کریمی اظهار داشت: اگرچه این عدد با مصوبه ۴۶ درصدی شورای‌عالی بیمه فاصله دارد و مراکز درمانی در تامین هزینه‌های خود با دشواری مواجه خواهند بود ولی با توجه به محدودیت‌های مالی باید از مساعدت دولت در تصویب عدد ۳۵ درصد تشکر کنیم.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های خدمات تشخیصی درمانی، معادل دستمزد پزشکان نیست، افزود: اجزای تعرفه شامل جزء حرفه‌ای و جزء فنی، ویزیت، تعرفه پرستاری، دارو و ملزومات پزشکی، خدمات آزمایشگاه و تصویر برداری و جزء هتلینگ بیمارستانی است که هر یک دارای وزن‌های هزینه‌ای مختلف و فرمول‌های پیچیده محاسباتی هستند و دستمزد کادر درمان حدود یک سوم وزن تعرفه‌های پزشکی را شامل می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به پیچیدگی‌های محاسباتی تعرفه های پزشکی و هزینه های غیر قابل اجتناب دارو و ملزومات پزشکی گفت: جزء حرفه‌ای خدمات پزشکی که همان دستمزد پزشک است، حتی در بخش خصوصی از ۳۶ هزار تومان در سال ۹۰ به ۶۹ هزار و ۷۰۰ تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است،

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا