اقلیمخبرخبر فوریویژهویژه سطح دو

وضعیت ۲۹۰ نماینده دوره یازدهم مجلس در انتخابات به کجا رسید؟

شمارش آرای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و در نهایت ۱۰۳ نماینده فعلی در دوره بعدی مجلس حاضر خواهند بود و ۱۳۳ نماینده هم خانه ملت را ترک می‌کنند.

به گزارش مشق صلح، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، روز جمعه ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار شد و پس از شمارش آرا، از بین نمایندگان حاضر در مجلس یازدهم، ۱۰۴ نماینده موفق شدند بار دیگر اعتماد مردم حوزه انتخابیه خود را برای حضور در مجلس دوازدهم کسب کنند.

همچنین از بین نمایندگان حاضر در مجلس یازدهم، ۱۲۹ نماینده فعلی هم رای کافی را کسب نکردند و از راهیابی به مجلس دوازدهم بازماندند.

از بین نمایندگان مجلس یازدهم، ۳۲ نماینده در این دوره از رقابت‌ها حضور نداشتند. سیدرضا تقوی، الیاس نادران و مصطفی میرسلیم به دلیل افزایش سن بیش از ۷۵ سال غایب کارزار انتخابات بودند و امیرحسین قاضی زاده هاشمی، سیدجواد ساداتی‌نژاد، احسان خاندوزی و علیرضا زاکانی به دلیل حضور در دولت، مجلس یازدهم را از ابتدا یا میانه راه ترک کردند.
سایر نمایندگان از این ۳۱ نفر هم به دلیل انصراف از شرکت در انتخابات یا عدم احراز صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان، غایب این دوره از رقابت انتخاباتی مجلس بودند.

این درحالی است که از بین نمایندگان حاضر در مجلس یازدهم، ۲۵ نماینده به مرحله دوم انتخابات راه یافتند و باید اردیبهشت ماه سال آینده و در مرحله دوم انتخابات شانس حضور خود را برای ورود به مجلس آینده امتحان کنند.

در این دوره از انتخابات ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر شامل ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن واجد شرایط شرکت در این دوره از انتخابات بودند که بیش از ۲۵ میلیون نفر از این تعداد معادل ۴۱ درصد در انتخابات مشارکت کردند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر برای نخستین بار احراز هویت به صورت الکترونیکی برگزار شد که این چهار حوزه، هزار و ۷۰۰ شعبه داشتند که برای هر شعبه پنج صندوق الکترونیکی و در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکترونیکی در نظر گرفته شده بود.

نمایش بیشتر

دیگر خبرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا